Deze week is in het Pulitzer hotel de 'I can be myself @work-campagne' gelanceerd. Tijdens de lancering werd de Workplace Pride-Facebookpagina online gezet met hierop een speciale fotowedstrijd waarmee acht maanden lang aandacht wordt gevraagd voor het recht van werknemers om zichzelf te kunnen zijn op hun werkplek. Gay.nl spreekt met David Pollard, executive directeur van de Workplace Pride.
"Het idee achter deze campagne is het streven naar een betere werksfeer voor LHBT-werknemers. Qua rechten staat Nederland sterk, maar cultureel gezien is dit een ander verhaal. 15 tot 20% van alle homoseksuele werknemers heeft incidenteel of stelselmatig te maken met negatief gedrag tegenover hun geaardheid of identiteit. Wij willen dat LHBT-werknemers zichzelf kunnen zijn op hun werk. Dit is niet alleen beter voor de werknemer, maar ook voor de werksfeer en vooral de productiviteit. Als werknemers worden geaccepteerd zoals ze zijn, is het een win-win-situatie. Een werknemer die zichzelf kan zijn, voelt zich prettiger tijdens zijn werk, wat leidt tot een hogere productiviteit."
Hoe kwam u bij het idee om deze campagne op te starten ?!
"Ik werkte zelf in Duitsland, bij een bank, en daar kon ik niet mezelf zijn. Ik zat tijdens mijn werk in de kast als het ware. Ik kon niet over mijn privéleven praten, wat normaliter wel moet kunnen. Toen ik naar Nederland kwam, was dit heel anders. Ik werd geaccepteerd en het voelde als een opluchting. Ik vond dit op elke werkplek zo moest zijn. Sindsdien ben ik begonnen met het opstarten van deze campagne".
Donderdag is de Facebookpagina gelanceerd, met daarmee een fotowedstrijd. Wat is het idee hierachter ?!
"Wij willen alle werknemers, met welke geaardheid dan ook, uitnodigen een foto op deze Facebookpagina te posten waarin zij laten zien hoe zij zichzelf kunnen zijn op hun werk. Een jury zal één foto hieruit kiezen. De winnaar krijgt een luxe arrangement bij het Pulitzer hotel en mag tijdens de Pride 2013 meevaren op onze boot".
Het blijft niet alleen bij deze lancering. Andere campagneonderdelen zijn:
x
De lancering van het Straight Ally Programma, dat in Amerika al enorm succesvol wordt ingezet in het bedrijfsleven. Het idee hierachter is dat rolmodellen worden ingezet om collega’s te helpen zichzelf te zijn. Meer aandacht wordt hieraan gegeven tijdens de Roze Zaterdag, 29 juni.
Ook tijdens de Gaypride Amsterdam komt er een boot en een 'on shore' programma voor deelnemers van de campagne.
In oktober en november wordt de campagne afgesloten met een foto-expositie en een campagnefilm.
Organisaties die al deelnemen zijn o.a.: Gemeente Den Haag, UWV, IBM, Cisco, KPN, PWC en Shell. De lancering is gesponsord door het Pulitzer Hotel. In totaal zijn 29 bedrijven aangesloten.
Facebook: I Can Be Myself At Work
x
Website: Workplace Pride
Mel Krul
bron: Gay.nl
Nieuwe Campagne: 'I can be myself @Work'
Een leraar die ontslagen wordt om zijn geaardheid en een werknemer die een nepfoto van een gezin op zijn bureau heeft staan. Het gebeurt nog steeds. Van alle discriminatieklachten bij de Commissie Gelijke Behandeling heeft meer dan de helft te maken met arbeid. Workplace Pride wil dit met de gloednieuwe campagne 'I can be myself @work' bespreekbaar maken, voor werknemers én -gevers.
Met een druk op een grote rode knop ging de speciale Facebookpagina van de campagne 'I can be myself @work' de lucht in. Hierop kan iede- reen een foto zetten waarop men laat zichzelf te kunnen zijn op de werkvloer. Ron Stoevelaar, Hoofd Conciërge van het Pulitzer Hotel dat één van de sponsoren van de campagne is, kreeg de eer om als eerste een foto te plaatsen. De mooiste foto's zullen op 11 oktober – op de natio- nale Coming Out Day – deel uit maken van een expositie. Wiens foto door de jury als beste wordt uitgekozen mag tijdens Gay Pride in het Pulitzer genieten van een verzorgd arrangement en meevaren op de Workplace Pride-boot.
"Wat we graag willen laten zien is dat mensen zichzelf durven te zijn op werk en daarmee een voorbeeld zijn voor anderen", vertelt Marion Mulder, covoorzitter van de Workplace Pride Foundation. "Dat moet niet moeilijk en zwaar zijn, maar op een leuke manier kunnen".
Naast de fotowedstrijd en de deelname aan de Canal Pride wordt in het kader van de campagne ook het Straight Ally Programma gelanceerd, waarbij het de bedoeling is dat rolmodellen in bedrijven collega's helpen om zichzelf te zijn. In november wordt 'I can be myself @work' afge- sloten met een film die over de campagne wordt gemaakt.
15 tot 20 procent van de lesbische en homomedewerkers heeft incidenteel of stelselmatig te maken met negatief gedrag gerelateerd aan hun identiteit – van geroddel en seksuele intimidatie tot sociale uitsluitingen en zelfs fysiek geweld. Van de transseksuele medewerkers zegt 45% niet te zijn aangenomen of ontslagen om wie ze zijn.
Workplace Pride is een overkoepelende organisatie van LHBT-netwerken binnen bedrijven en werkgevers. "Wij werken nauw samen met werk- gevers en –nemers zodat zij elkaar beter kunnen begrijpen. Want een tevreden werknemer, betekent een meer productieve werknemer", vertelt David Pollard, directeur van Workplace Pride.
"Deze campagne gaat een hoop mooie en positieve dingen opleveren", aldus Marion Mulder. "En waarschijnlijk nog wel een discussie bij de koffieautomaat. Dat is precies wat we nodig hebben". De campagne 'I can be myself @work' werd deze week symbolisch op de 'Internationale Dag Tegen Racisme en Discriminatie' gelanceerd.
Juliette van der Smitte
bron: GayKrant.nl