woensdag 23 januari 2013

Een jaar undercover als Homo


TV·TIP - De christelijke Timothy Kurek deed een jaar lang alsof hij homo was. Hij was anti-homo tot aan het gewelddadige toe, maar veranderde radicaal van standpunt. De Vijfde Dag zocht hem op in Amerika en blikt met hem terug op zijn tijd als 'Undercover Homo'.

Kanker

We ontmoeten onder andere zijn moeder. Toen Tim haar vertelde dat hij homo was, reageerde ze liefdevol. Maar in haar dagboek schreef ze: "ik had liever gehoord dat ik kanker had, dan dat hij homo zou zijn".

Uithuilen

Hij kwam op het idee nadat een christelijk meisje uit de kast was gekomen en verstoten was door haar familie. Toen ze uithuilde op zijn schouder, merkte hij bij zichzelf dat hij vooral argumenten aan het bedenken was hoe hij haar weer terug kon praten. Hij concludeert: "ik heb geleerd hoe ik de Bijbel kon gebruiken om anderen pijn te doen, niet hoe ik ze kon liefhebben". En hij startte zijn avontuur.

In Nederland

Op de website van De Vijfde Dag zullen Monique Samuel en Kees Hendriksen (beiden lesbisch / homo & christen) reageren op de undercover- actie van Kurek en vertellen hoe zij het klimaat in de Nederlandse kerk ervaren.

De Vijfde Dag  -  Woensdag 23 januari  -  Nederland 2  -  20.25 uur

Uitzending Gemist ?!  Bekijk de video op de website van NPO.nl:  De Vijfde Dag | "Een jaar undercover als Homo"

bronnen: EO.nl / NPO.nl