zondag 7 april 2013

Pim | Homorechten zijn mensenrechten


COLUMN - Hier in Nederland kan ik hand-in-hand lopen, dankzij Erwin Olaf op straat heerlijk tongen met wie ik wil en zelfs in mijn roze tanga-string op een boot dansen met de regenboogvlag in mijn handen. Dit kan ik allemaal doen zonder dat ik bang hoef te zijn dat de politie mij arresteert of in elkaar slaat - nee - die varen zelfs dansend op hun eigen boot mee !!

Niet dat er daadwerkelijk een roze string in mijn onderbroeken-la ligt of dat ik graag een potje sta te tongen op straat, maar het draait allemaal om een principe. En dat is het principe van mensenrechten. Openlijk jezelf kunnen zijn: niet bang te zijn dat je vervolgd of in elkaar geslagen wordt omdat je met een andere man staat te zoenen op straat, je niet te hoeven verbergen, maar openlijk tijdens Gay Pride aan iedereen laten zien dat je 'out en proud' bent. Kortom, je leven leiden zoals jij dat wilt en met wie je wilt.

Na jarenlange strijd is dit allemaal in Nederland bereikt, maar helaas volgen niet alle landen ons voorbeeld. In Rusland gaat het juist totaal de andere kant op en lijkt het verdedigen van homofobie, in plaats van homo-rechten, belangrijker te zijn.

Op dit moment ligt er in Rusland een voorstel voor de 'anti-homopropaganda'-wet. Een wet die ervoor kan zorgen dat homoseksuelen niet meer hand-in-hand op straat mogen lopen of als een vrouw een andere vrouw een héél klein kusje geeft, dat ze dan een boete krijgt. Een wet die het gebruik van de regenboogvlag, of alleen maar een regenboog-afbeelding, kan verbieden. Dus geen leuke Russische Gay Pride met regenboog- vlaggen, sowieso niet tot het jaar 2112. Er is vorige zomer namelijk een wet aangenomen die een Gay Pride-verbod in stelt voor tenminste de komende honderd jaar.

Maar het gaat niet alleen om de Russische homo, ook buitenlandse homo's die kinderen willen adopteren, moeten het ontgelden. Poetin gaf namelijk onlangs opdracht om te werken aan een wet die homoseksuele koppels, overal ter wereld, verbied om kinderen uit Rusland te adop- teren. Ja, als het aan de Russische autoriteiten ligt, dan bestaat homoseksualiteit straks niet meer en is de situatie daar binnen de kortste keren erger dan het hier ooit geweest is.

Een situatie die we ons tegenwoordig bijna niet meer kunnen voorstellen. We zijn gewend dat we hier onszelf kunnen zijn en niet hoeven te verbergen achter een schijn van heteroseksualiteit. Ondertussen mag er in Rusland straks niet meer over homoseksualiteit gesproken worden. Terwijl hier voorlichting verplicht wordt op middelbare scholen, is voorlichting in Rusland straks illegaal en homoseksualiteit een verboden onderwerp.

Maandag 8 april bezoekt president Poetin ons vrije en tolerante Amsterdam om hier te dineren en te praten over koetjes en kalfjes. Het COC organiseert tijdens het bezoek een demonstratie. Ik ben erbij, niet in mijn roze string, maar wel met de regenboogvlag in mijn handen. Om Poetin de boodschap over te brengen dat homoseksualiteit wel degelijk bestaat en dat mensenrechten ook voor hen gelden. Want mensenrechten zijn universeel, meneer Poetin, dus ook voor Russische homoseksuelen !!

Pim Lammers

bron: KamKrant.nl