dinsdag 7 mei 2013

Wouter | Kedvesem [Lieveling]


                  
'Kedvesem', wat in het Hongaars zoveel betekent als lieveling, is een woord wat mijn gemoedstoestand van de afgelopen maanden erg goed omschrijft. Voor mij staat dit voor vriendschap, ontluikende liefde, mijn grote passie (het Songfestival) en hoe dit alles met elkaar verweven is.

'Kedvesem' is de titel van de Hongaarse inzending voor het Eurovisie Songfestival, dat op 14, 16 en 18 mei in het Zweedse Malmö plaatsvindt. Dit jaar wordt voor mij extra speciaal, omdat ik de hele week in Malmö te vinden ben. Daarnaast hoort Nederland eindelijk weer eens bij de favorieten. Als Anouk 'ons' naar de finale zingt, zal ik dat uiteraard uitgebreid vieren met fans van over de hele wereld !!

Dit jaar is er geen uitgesproken favoriet bij het Songfestival. Denemarken, Noorwegen, Zweden, Duitsland, Nederland en Oekraïne worden
over het algemeen het hoogst ingeschat, met onder andere San Marino, Georgië en Rusland als gevaarlijke outsiders. Waar het vorig jaar van tevoren al duidelijk was dat Zweden dankzij Loreen en haar 'Euphoria' met de overwinning naar huis zou gaan, kunnen we dit jaar een uiterst spannende puntentelling verwachten.

Hongarije hoort overigens niet bij die favorieten en is ook niet mijn persoonlijke favoriet. Maar het heeft recent wel een hele bijzondere beteke- nis voor mij gekregen. In februari ben ik in Budapest op bezoek gegaan bij een van mijn beste vrienden. Terwijl onze vriendschap daar enorm versterkt is hebben we op de bank de nationale voorronde voor het Songfestival zitten kijken. 'Kedvesem' was ook hierin niet mijn favoriet, maar ik ben het liedje steeds meer gaan waarderen, niet alleen omdat het een lief liedje is.

Want wat doet een goedgeaarde homo als hij in het buitenland is ?! Juist, hij zet Grindr aan om te kijken wat er aan mannelijk schoon te vinden is. In een stad van bijna 2,5 miljoen inwoners is er genoeg te vinden. Echter, waar we in Nederland erg open kunnen zijn over onze seksuele geaardheid, wat dat ook moge zijn, in Hongarije is 't allemaal iets meer undergound. En daarmee ook veel meer gericht op seks zonder al te- veel emotionele waarde.

Eén jongen sprong er echter tussenuit. We hadden een erg leuk gesprek en we spraken af. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en is hij ook bij mij in Nederland geweest en zijn we elkaars kedvesem. Uiteraard maakt de afstand het erg gecompliceerd, maar omdat we genoeg de gelegenheid krijgen elkaar te missen, blijft het speciaal. Maar ik hoef niet op mijn lieveling uitgekeken te raken. We kunnen gewoon ons eigen leven leiden en af en toe intens van elkaar genieten.

Waar ik volgende week dinsdag Nederland naar de finale hoop te juichen, zal ik dat op de donderdag tijdens de tweede halve finale doen voor ByeAlex uit Hongarije. Niet zozeer vanwege het feit dat ik 'Kedvesem' zo'n fantastisch nummer vind, maar wel omdat mijn eigen lieveling dan een beetje bij me is. Overigens, mijn maatje voor wie ik in eerste instantie naar Budapest ben gegaan zit dan op de stoel naast me. En dat brengt me dan weer bij mijn persoonlijke favoriet: Zweden ... "It's all because of you" !!

Wouter Huele

bronnen: KamKrant.nl / YouTube.com
       
  
       
                   

Songfestival | Haalt Anouk de finale ?!

Het gaat erom spannen, komende week tijdens de Eurovision Song Contest in het Zweedse Malmö, het Songfestival waar Nederland al jarenlang na de halve finale met zo goed als 'zero points' via de zijdeur afdruipt.

Dit jaar doet de 38-jarige Anouk een gooi naar eeuwige roem: dinsdag 16 mei moet ze in de halve finale een plek zien te bemachtigen voor de finale op zaterdag 18 mei. Of het onze nationale rock-bitch met haar song 'Birds' gaat lukken, is alles-behalve zeker. De meningen over het liedje zijn verdeeld: de één vindt het een te gekke song, de ander een ramp.

In Veronica's Magazine zei Gordon "hier zó depressief van te worden". Ook veel andere inzendingen kunnen hem niet bekoren: zo noemt hij de Britse Bonnie Typer een 'oud gebouw' en de zangeres Cascade een 'Duitse bunker'. Overigens bungelde onze lachebek met divo-trekjes samen met de Toppers zèlf ook smartelijk onderaan tijdens de halve finale van de liedjeswedstrijd: dat van 2008 in Moskou. 
Songfestivalkenner Cornald Maas schat de kansen van Anouk beduidend hoger in.

De Telegraaf schreef dat Anouk "de eerste zangeres is die de pers dit jaar muisstil krijgt'. Maas noemde haar eerste repetitie op het Zweedse podium feilloos en is ervan overtuigd dat ze de finale haalt. Zo niet, dan 'weet hij het niet meer'. Hij zei: "We hebben een kermisliedje gehad en nu zo'n goede zangeres".

bronnen: Gay.blog.nl / Veronica's Magazine / De Telegraaf


Anouk met 3 backing vocals op Eurovisie Songfestival
                   
Anouk lijkt te gaan voor een intieme maar indrukwekkende show tijdens het Eurovisie Songfestival. De beelden van de eerste repeti- tie zijn op internet gezet. Hieruit blijkt dat Anouk met drie backing vocals zal optreden tijdens het ESF.

bronnen: Gay.nl / YouTube.com