dinsdag 16 april 2013

Jacco | Gepest ?! Hier wat tips !!


                
Word jij vaak gepest, of zie je mensen die pesten ?! Natuurlijk mag dit niet gebeuren. Helaas gebeurt dit te vaak in Nederland, soms met ernstige gevolgen. Met een aantal tips kun jij dit pestgedrag tegengaan, en kun jij anderen helpen die gepest worden.

Negeer de pester
Pesters die schelden, vinden het altijd leuk om reacties te krijgen; om jou heel boos te zien worden, of juist heel verdrietig. Dit is gelijk de moeilijkste tip om uit te voeren, maar negeer de pester. Dan zal de pester vanzelf ophouden.

Wees jezelf
Hoe moeilijk het soms ook is, je moet altijd jezelf blijven. Verander voor niemand, wees niet beter dan je zelf bent. En doe je niet anders voor. Jezelf blijven is het beste wat je kunt doen.

Altijd eerlijk zijn
Als je gepest word, is het altijd belangrijk om hier eerlijk over te praten met je ouders, leraren en andere vertrouwde mensen. Zij kunnen je helpen om hier een oplossing voor te zoeken, wees niet bang om je gevoelens te laten zien. Dit is juist goed. Eerlijk zijn en je emoties tonen geven je juist een opgelucht gevoel.

Pest nooit zelf !!
Veel jongeren die gepest worden, gaan anderen weer pesten zodat zij zelf misschien niet meer gepest worden. Dit moet je nooit doen !! Dit laat zien dat jij zelf alsnog zwak in de schoenen staat, en je geeft iemand anders hetzelfde gevoel als jij zelf hebt gehad. Dit wil jij toch niet ?!

Heb jij nog tips, vragen of wil jij je verhaal kwijt ?!  Mail dan naar: jacco@kamkrant.nl

Jacco Broer

bron: KamKrant.nl
           

Jacco | De gevolgen van pesten

Jullie zullen wel denken, alweer een artikel over pesten ?! Ja dat klopt. De aankomende weken ga ik het zelf veel over pesten hebben, dit omdat ik vind dat er aan pesten een eind gemaakt moet worden.

Iedereen wordt wel eens in zijn of haar leven gepest, ook al is het een klein scheldwoordje of een nare opmerking, toch word je gepest. De één vat het makkelijker op en kan het van zich af laten glijden en de ander trekt zich dit juist heel persoonlijk aan, en kan zich hierdoor heel rot gaan voelen. Daardoor kan de persoon heel onzeker worden over zichzelf, en krijgt door zijn of haar onzekerheid een naar beeld over zichzelf. Het gebeurt dagelijks dat jongeren, maar ook volwassen, niet naar school of het werk durven, omdat zij zichzelf niet op hun gemak voelen, omdat zij zich ondergewaardeerd voelen.

Heel vaak hebben mensen (de pesters) niet door dat ze te ver gaan. Vaak zien zij dit als een grap en zien niet in dat het slachtoffer er erg mee zit. Helaas durven de meeste slachtoffers van pester er ook niks van te zeggen.

Ik zal nu ook even heel eerlijk gaan spelen. De reden waarom ik fel op pesten tegen ben, is omdat ik zelf vroeger een pestkop was. Op de basisschool heb ik het bepaalde mensen niet makkelijk gemaakt. Ik probeerde ze zover mogelijk naar beneden te halen, op welke manier dan ook. Gelukkig heb ik in kunnen zien dat ik verkeerd bezig was, dat ik mensen pijn heb gedaan. Hier heb ik nog steeds veel spijt van.

Dus, uit eigen ervaring kan ik zeggen, mensen ga niet pesten. Je doet er zoveel mensen verdriet mee zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Het kan zelfs zo erg aflopen dat mensen zichzelf van het leven beroven, iedereen kent bijna het verhaal van de 20-jarige Tim Ribberink uit Tilligte. Hij heeft zichzelf beroofd van zijn leven, omdat zijn leven zuur werd gemaakt door pesters. En waarom ?! Niemand weet het precies maar waarschijnlijk is dit gebeurd vanwege zijn geaardheid.

Jacco Broer

bron: KamKrant.nl