woensdag 25 maart 2015

Amsterdam | Roze Filmdagen Amsterdam trekt meer bezoekers dan vorig jaar

De 18e editie van de Roze Filmdagen Amsterdam heeft ruim 8300 bezoekers getrokken: vijf procent meer dan vorig jaar. Het LGBTQ Film Festival heeft daarmee zijn doelstelling bereikt. De Nederlandse documentaire Over the Rainbow van regisseuse Tara Fallaux was met twee prijzen de belangrijkste winnaar van het festival. Zowel volgens de jury als volgens het publiek was Over the Rainbow de beste documentaire.

De Roze Filmdagen had dit jaar minder bioscoopzalen tot zijn beschikking, omdat het MC Theater op het Westergasterrein niet gebruikt kon worden. Toch kwamen er honderden bezoekers meer naar de 110 films uit veertig landen kijken. Opvallend was het aantal buitenlandse bezoekers, dat speciaal voor de Roze Filmdagen naar bioscoop Het Ketelhuis kwam. De organisatie verwelkomde filmliefhebbers uit onder andere Australië, Zuid-Korea en de Verenigde Staten.

Tijdens een speciale Award Night, met de bekende Amsterdamse Dolly Bellefleur als gastvrouw, werden elf prijzen uitgereikt. De Amsterdamse regisseuse Tara Fallaux kwam als grote winnaar uit de bus. De jury én het publiek beoordeelden haar Over the Rainbow als beste documentaire van dit festival. Over the Rainbow gaat over de nu 83-jarige Leny Wiggers die op late leeftijd uit de kast kwam en sindsdien met volle vreugde en overgave in het lesbische leven staat.

De jury beloonde de film 52 Tuesdays van de Australische regisseuse Sophie Hyde als beste speelfilm. De bezoekers van de Roze Filmdagen kozen Boy Meets Girl van de Amerikaanse regisseur Eric Shaeffer als beste speelfilm in de nieuwe categorie Genderqueer.

Voorzitter Huib Koeleman van de Roze Filmdagen is meer dan tevreden. Koeleman: "We kijken met plezier terug op een prachtig festival met een geweldige sfeer, waar iedereen zich welkom voelde. Vijf procent meer bezoekers en een waardering van een 7,9 voor de films; we zijn blij dat het publiek het festival zo waardeert. We zijn erin geslaagd om mede dankzij de hulp van hoofdsponsor Hivos en andere sponsors onze doelstelling te bereiken: groeien in de breedte, waaronder meer buitenlandse bezoekers".

bronnen: KamKrant.nl / YouTube.com