zaterdag 22 december 2012

Winfried Baijens weg bij de Kerk


Journalist en presentator Winfried Baijens laat zich uitschrijven als lid van de rooms-katholieke kerk. Hij maakt dit statement na de kerstspeech van paus Benedictus, waarin de kerkleider stelde dat homoseksuelen 'de essentie van het menselijke wezen vernie- tigen'.

"In eerste instantie dacht ik: laat maar zitten, het raakt mij zelf verder niet", legt de 35-jarige presentator zaterdag uit. "Maar dit soort uit- spraken heeft in landen waar het wél uitmaakt grote gevolgen en zet aan tot enorme homohaat".

Deze man weet zelf ook echt wel wat er bijvoorbeeld Oeganda gebeurt als je voor je homo-zijn uitkomt. Ik wil op geen enkele manier meer mijn steun aan zo iemand geven, zelfs niet op papier." In het verleden was het volgens Baijens nog lastig om je uit te schrijven bij de katholieke kerk. "Maar tegenwoordig kan het met één klik op de knop via de website ontdopen.nl", legt hij uit.

De radio- en televisiecoryfee roept mensen die zich ook kapot ergeren aan de kersttoespraak van de paus hetzelfde te doen. "Ik denk dat het de kerk netjes zou staan als ze zich na alle onthullingen de afgelopen jaren even een paar decennia heel stil houden over het onderwerp sek- sualiteit."

bronnen: Gay.nl / NU.nl