zaterdag 20 april 2013

Roland Emmerich maakt eindelijk een Homofilm


                      
VS – Regisseur Roland Emmerich, de man achter succesvolle rampenfilms als Independence Day en 2012, werkt aan een film over de Stonewall Riots. Hij schrijft op dit moment een scenario over de spontane protesten die in 1969 uitbraken tegen de anti-homowetten in de stad. Dat vertelde hij dit weekeinde in Cancun, waar hij zijn nieuwe actiethriller White House Down aan de internationale pers presenteerde.

De 57-jarige Duitse filmmaker, die vanwege zijn oeuvre de bijnaam 'master of disaster' heeft gekregen, heeft zijn geaardheid nooit verzwegen. "Ik liep er ook niet mee te koop, omdat ik toen ik begin jaren 90 in Hollywood kwam niet meteen het stempel van 'die gay director' wilde krij- gen", legt hij uit. Maar de laatste jaren voelt hij dat voor hem de tijd rijp is om toch een 'homofilm' te maken. "Er zijn nog steeds heel veel jongeren die worstelen met hun coming-out. Ik hoop dat ik toch een beetje als voorbeeld kan dienen voor tieners voor wie het nog een issue is".

Behalve aan de film over de Stonewall Riots werkt Emmerich ook aan twee vervolgen op Indepence Day en aan Happy Birthday Mr President, een biopic over John F. Kennedy. Zijn nieuwste film White House Down vertelt over een groep terroristen die het Witte Huis aanvallen in de hoop de president (Jamie Foxx) te kunnen gijzelen. Er is slechts een man die hem kan redden: een politieman (Channing Tatum) die zojuist is afgewezen voor de Secret Service. De actiethriller draait vanaf 15 augustus in de Nederlandse bioscopen.

bronnen: ShowNieuws.tv / NU.nl
         

Film over ontstaan van Roze Zaterdag

Regisseur Roland Emmerich, de man achter succesvolle rampenfilms als Independence Day en 2012, heeft in de Amerikaanse media laten weten dat hij werkt aan een film over de Stonewall rellen. De openlijk homoseksuele filmmaker loopt al geruime tijd rond met het idee om een film te maken over het legendarische protest van homo's in New York. Het scenario van de film is bijna klaar maar nog niet bekend is wanneer de film te zien is.

Tot het eind van de jaren zestig waren er stelselmatige politie invallen in de homo- en lesbische bars in New York en stellen van hetzelfde geslacht werden regelmatig in de boeien geslagen. In juni 1969 maakten de 'Stonewall Riots' een einde aan deze invallen. Drie nachten lang hielden meer dan 300 homoseksuelen straatprotesten. Tegenwoordig worden de Stonewall rellen nog altijd herdacht. In ons land wordt de jaarlijkse Roze Zaterdag gehouden op de derde zaterdag in juni, de dag dat in 1969 de 'Stonewall Riots' in New York plaats vonden.

De 57-jarige Duitse filmmaker heeft zijn geaardheid nooit verzwegen. "Ik liep er ook niet mee te koop, omdat ik toen ik begin jaren 90 in Holly- wood kwam niet meteen het stempel van 'die gay director' wilde krijgen", legt hij uit. Maar de laatste jaren voelt hij dat voor hem de tijd rijp is om toch een 'homofilm' te maken. "Er zijn nog steeds heel veel jongeren die worstelen met hun coming-out. Ik hoop dat ik toch een beetje als voorbeeld kan dienen voor tieners voor wie het nog een issue is".

bron: GaySite.nl