maandag 3 juni 2013

Basketballer Hibbert beboet voor vergelijking met Homo


                 
Basketballer Roy Hibbert van de Indiana Pacers is fors bestraft wegens beledigend en vulgair taalgebruik na afloop van het zesde duel in de play-off-serie met de Miami Heat.

De center kreeg een boete van 75.000 dollar (57.000 euro), zo maakte de NBA zondag bekend.

Hibbert raakte ondanks de overwinning van zijn ploeg, waarin hij 24 punten achter zijn naam kreeg, oververhit tijdens de persconferentie. Om zijn spel te omschrijven, legde hij uit 'niet als een homo' te basketballen.

Volgens de NBA bediende Hibbert zich van 'ongepaste en vulgaire taal'.

De speler van de Pacers bood zondag al zijn excuses aan. "De opmerking getuigde niet van respect en reflecteert niet mijn persoonlijke mening. Mijn taalgebruik hoorde zeker niet thuis op de televisie. Aan iedereen die ik heb beledigd, bied ik mijn excuses aan."

Hibbert had meteen na de persconferentie via Twitter al contact gezocht met Jason Collins, die in april de eerste nog actieve NBA-speler werd die openlijk verklaarde homo te zijn.


bronnen: NU.nl / NBA / YouTube.com