dinsdag 29 januari 2013

Sharon Needles | Dragqueens zijn net Superhelden


INTERVIEW - Prachtig, bloedstollend en een tikkeltje gestoord. Sharon Needles, winnares van RuPaul's Drag Race seizoen 4 was in Amsterdam om een zinderend optreden te geven in Club NYX. Gelukkig zag ze een gaatje in haar drukke schema om ons een update te geven over de laatste ontwikkelingen in haar demonisch succesvolle carrière.

Heb je ook Nederlandse dragqueens ontmoet tijdens je optreden in Club NYX?
Om veiligheidsredenen moesten we een beetje afstand houden. Maar ik ben een dragqueen omdat ik geobsedeerd ben door dragqueens. Dus als ik ze zie, wil ik gelijk op ze af lopen en naar ze staren en ze vertellen dat ze prachtig zijn. Soms voel ik me net een dragqueen-imitator en heb ik het gevoel dat ik dit enkel doe om bij ze in de buurt te kunnen zijn en ze na te doen. Toen ik werd binnengebracht, stopte ik de beveiliging bij elke dragqueen die ik tegenkwam om ze te laten weten dat ze er oogverblindend uitzagen. Ik vind het heerlijk dat drag zoiets universeels is.

Wat heb je eigenlijk in hemelsnaam gedaan met die geldprijs van 100.000 dollar?
Ik heb al het geld gebruikt om mezelf een nog grotere superster te maken. Toen ik eenmaal de smaak van roem proefde, was ik gelijk verslaafd. Ik probeer mezelf constant te overtreffen. Het eerste wat ik echter heb gekocht was een Bonneville lijkwagen uit 1972, met een nog werkend sirene. Een mooi cadeautje voor mezelf. En verder een shitload kleren, dure kleren. Het gekke is, als je veel geld hebt en beroemd bent krijg je duurdere dingen gratis. Slaat nergens op. Je zou zeggen dat arme mensen gratis designerkleren zouden moeten krijgen, maar dat is dus niet het geval.

Tijdens een eerder interview met Gay&Night vertelde je dat je zou meedoen aan het All Stars-seizoen van RuPaul's Drag Race.
Waar was je nou?
Destijds wist ik al dat als ik de show zou winnen, ik niet mee mocht doen aan het All Stars seizoen. Veel mensen geloven niet dat alle drie de finalisten niet wisten wie er had gewonnen tot de laatste uitzending, maar het is echt waar. Ik heb wel de fanvote gewonnen, maar omdat ik de hoofdprijs in de wacht sleepte, mocht ik niet meedoen. For the sake of theatre hebben we het echter doen lijken alsof ik m'n plek niet hoefde, alsof ik 'm heb afgestaan aan Pandora Boxx.

En toen vloog zij er in de eerste aflevering al uit.
Oeps, hahaha.

Heb je veel 'drag sisters' in Pittsburgh?
Ik heb geen drag children, als je dat bedoelt. Mijn drag-baarmoeder is stoffig. Ik heb m'n drag-eileiders lang geleden laten afbinden. Als ik ooit zwanger zou raken van een drag-kind, zou ik abortus laten plegen. Ik ben wel onderdeel van een drag house: The Haus of Haunt. We beschouwen onszelf eigenlijk als een heksenkring, we beschermen elkaar en leven allemaal onder het volgende motto: 'Make 'm sick, make 'm gag, make 'm laugh, make 'm puke'. We zijn gewoon een groep verontrustende, walgelijke, gelijkgestemde, grove klootzakken, die ervan houdt om er een zooitje van te maken.

Is je partner, Alaska Thunderfuck, ook deel van the Haus of Haunt?
Ja, zeker weten. Alaska zit er nu ongeveer vier jaar bij. Ik kende haar al jaren. Ze was een Trannyshack queen. Trannyshack is een drag club is San Fransisco en L.A. Een knap uiterlijk is niet eens nummer tien op de lijst van dingen die je nodig hebt om daar binnen te komen. Ze zoeken vooral dragqueens die vreemd, provocatief en politiek incorrect zijn. Alaska was deel van die scene, dus ik had online al over haar gehoord. Op een gegeven moment kwam ze naar Pitssburgh om haar ouders te bezoeken voor de Kerst en mijn vrienden waren gelijk in rep en roer: 'Alaska komt, heb je het al gehoord?'. Ik had eerst mijn twijfels. Ik hou niet zo van andere dragqueens in mijn stad, maar toen ik haar 'in burger' zag dacht ik, wow, je hebt een sixpack en een gigantische lul. Laten we verliefd worden !!

bronnen: Gay.nl / Gay&Night


Lees de rest van het interview, en nog veel meer GayNieuws, in het februarinummer van:  Gay&Night Magazine