zondag 31 maart 2013

OUTTV | Vijfde Verjaardag


In april viert de enige gay lifestyle zender van Nederland OUTTV alweer z'n vijfde verjaardag. Voor Gay.nl reden om met hét gezicht van de zender, presentator Ian van der Putten, de stand van zaken door te nemen. Een gesprek over homotelevisie, de Gay Pride en moderne boegbeelden.

Hoe ben je vijf jaar geleden bij OUTTV binnengekomen ?!
Tijdens de sollicitatiegesprekken stelden ze iedereen dezelfde vraag: 'Is OUTTV nodig ?!'. Ik was de enige die zei dat een homozender niet nodig is, het is gewoon leuk dat het er is. Als homo zijnde kijk ik graag naar een zender die programma's uitzendt die aansluiten bij wat ik leuk vind. De andere kandidaten zeiden dat het goed is voor de emancipatie omdat homo's te veel onderdrukt worden. Maar weet je, een RTL4 is ook niet nodig net als Comedy Central en Vis TV niet nodig zijn. Het is gewoon leuk. Bij de audities waren mensen die bekend waren van belspelletjes en uit de Vengaboys en Bearforce1, dus ik had niet verwacht dat ik het zou worden, maar blijkbaar sprak mijn no-nonsense houding aan. Marc Putman, de directeur van OUTTV, heeft ook altijd gezegd dat hij iets wil maken dat leuk is voor de homo's, niet voor de emancipatie.

Je werd het gezicht van de zender. En toen ?!
We hebben eerst twee seizoenen van de talkshow 'Inside Out' gemaakt. Dat ging puur over homoseksualiteit. Alles wat met homoseksualiteit te maken heeft heb ik voorbij zien komen en in m'n handen gehad. In het begin kreeg ik van het productiebedrijf van Rene Mioch de opdracht om bepaalde gasten niet alles te vragen. Ze waren bang dat het dan moeilijk zou worden om andere gasten te krijgen. De afgelopen jaren heb ik wel geleerd om me daar niet aan te houden. Dan maar niet die gast in het programma. Ik wil alles kunnen vragen want ik ben oprecht geïnte- resseerd in mensen.

Daarna kwam Travel Experience, het programma waarin je met een Bekende Nederlander of Vlaming een week lang naar een buitenlandse bestemming ging.
Ja. En dan ben je een week lang 24 uur per dag met elkaar bezig. Ook als de camera uit staat moet de sfeer met een gast goed zijn, want anders krijg je geen open en vertrouwd gesprek tijdens de opnames. Tijdens het reisprogramma stelde ik vaak een platte vraag aan het begin, want dan wisten de gasten 'erger dan dit zal het niet worden'. Dat werkte heel goed. En weet je, ik wil de tijd kunnen nemen voor een inter- view. Ik ga niet meer aan een rode loper staan om als de film over liefde gaat à la Frank Awick een vraag te stellen als 'wanneer was jij voor het eerst verliefd ?!'. Niks ten nadele van Frank, want hij doet het hartstikke leuk, maar ik hoef dat niet meer. Ik hoef niet per se op tv, als ik maar iets doe waar ik 100 procent achter sta.

Er gingen veel Bekende Nederlanders met je mee op reis. Zijn die altijd zo enthousiast geweest ?!
Nee. Bij de presentatie van de zender kwamen bijna geen BN'ers, ze wilden eerst kijken of het geen ranzige zender zou worden. Maar ook binnen de gay scene werd afwachtend gereageerd, behalve dan door de partijen die wel een eigen onderdeel wilden maken, zoals de Gay Krant. Inmiddels is dat omgedraaid, BN'ers bellen ons nu zelf op omdat ze willen meewerken aan programma's. Dat is het rare ervan: hoe klein een zender ook is, iedereen die voor z'n werk afhankelijk is van de tv-business, wil op tv komen. Of het nu een stylist is of een zanger die z'n single wil promoten.

Heeft OUTTV Nederland al volledig veroverd ?!
Nee, maar dat heeft ook te maken met wie je doelgroep is. Wat je ziet bij OUTTV is dat een groot gedeelte van de kijkers heterovrouw is en dat is logisch want naar een vrouwenzender als Net5 kijken ook mannen. Dus we moeten de doelgroep breder trekken. Mijn vriendinnen kunnen ook genieten van een mooie arthouse film. En weet je, het heeft voor een groot deel ook met budget te maken. Comedy Central en TLC hebben soms minder kijkers dan OUTTV, maar die hebben een wereldwijde merknaam aan hun kont hangen. Dus nee, Nederland is nog niet helemaal veroverd. En er zijn vast ook nog homo's die OUTTV niet kennen. Hopelijk komt daar in april verandering in want dan komen we met een grote abri-campagne in diverse Nederlandse steden.

Is OUTTV zichtbaar genoeg ?!
Ja, ik vind van wel. We zijn mediapartner van bijvoorbeeld de Roze Filmdagen. Dat sluit heel goed aan, want de arthousefilms en documentaires die daar getoond worden, passen ook weer op de zender. Vorig jaar was OUTTV mediapartner van ProGay, de organisator van de Gay Pride. Maar als je ziet hoe die partij nu bezig is weet ik niet of de Gay Pride nog wel het medium is waar je jezelf moet laten zien.

Hoe bedoel je dat ?!
Mensen hebben vaak niet het idee wat een boot kost. Het is niet 'we varen mee en that's it'. Een boot huren kost al een paar duizend euro. Je moet het vervolgens aankleden, muziek regelen, hapjes en drankjes noem maar op. En ben je zichtbaar als merk dan moet je tienduizend euro betalen. Terwijl de Gay Pride leeft en bestaat dankzij de kleine partijen die vanaf dag één meevaren. Als er straks boten meevaren met een te groot logo, wordt het door ProGay zwart gespoten. En je kunt ook niet met een commerciële partij samenwerken om de kosten te delen, want die mogen dan hun logo niet laten zien. Voor mijn gevoel gaat het bij ProGay om het geld en niet meer om het ideaal. Ze moeten blij zijn dat een Rotterdam-boot elk jaar zoveel moeite doet om er een spektakel van te maken.

Je hebt in 2010 en 2011 de finale van Mister Gay Netherlands gepresenteerd op het Rembrandtplein. Vind je het jammer dat dat ook niet meer doorgaat ?!
Zeker !! Het Rembrandtplein is een mooie locatie, waar een goed programma stond. Een partner als BNN is altijd vol lof geweest over de samenwerking met Gay.nl en over wat daar op vrijdag werd neergezet. In twee jaar tijd werd de vrijdagavond een begrip, terwijl er daarvoor nooit iets gebeurde. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat dit jaar gaat. Als je in de Reguliers en op het Rembrandtplein niks hebt, dan blijft alleen de Amstel over. Dat is nu de plek waar ik zelf ook het meest naartoe ga. Het is jammer dat het niet meer in de hele stad is. Ik heb het gevoel dat dat komt door het beleid dat nu door ProGay gevoerd wordt. Het zal weer jaren duren voordat kan worden opgebouwd wat nu wordt afge- broken. Zonde !! Ik heb niet het gevoel dat een Irene Hemelaar (directeur van ProGay) in de maatschappij staat van de homo's die ik ken in Amsterdam. Die zie ik niet op de plekken waar het nu gebeurt. Het is een oud idee van hoe homo's en lesbiennes samenleven. Ze zeggen bij- voorbeeld: 'We moeten meer voor lesbiennes doen'. Er zijn niet veel lesbienne-café's en feesten. En weet je, dat komt niet doordat er te weinig aandacht aan lesbiennes wordt besteed, maar omdat ze er niet op zitten te wachten. Die hebben geen interesse om daar geld aan uit te geven. Als er echt behoefte voor was, was er allang al een commerciële partij geweest die dat gat had gevuld.

Heeft de moderne homo nog vertegenwoordiging nodig ?!
Ja, er moeten wel boegbeelden zijn, maar andere types. Er wordt nu soms te snel en te hard geroepen dat homo's worden gediscrimineerd. Neem dat stel uit Utrecht, dat blijkt dan toch weer anders in elkaar te zitten dan hoe het altijd in de media is geweest. Alles heeft een dubbele kant. Gehandicapten, lilliputters, homo's, iedereen wordt gediscrimineerd. Als ik rood haar zou hebben, zou ik dáárom worden uitgescholden. Het is vreselijk als een homo een tik krijgt en helemaal als dat is vanwege z'n geaardheid, maar nu wordt te snel geroepen dat het daar aan ligt.

Wie zouden volgens jou goede voortrekkers zijn ?!
Mensen die midden in de maatschappij staan. Dus bijvoorbeeld Frederik van den Bosch, directeur van Gay.nl. Of OUTTV-directeur Marc Putman. Mensen die in het nu zitten. Het COC heeft een stoffig imago en terecht want ik heb daar altijd het gevoel dat ik in een kantine sta. In Nederland hoeven we niet meer te strijden, we moeten gewoon alert zijn. Als er een wet veranderd moet worden, kunnen D66 en de VVD dat ook doen. Het meeste dat je nu op Facebook leest over homo-emancipatie gaat over het buitenland. En we betrekken het allemaal op onszelf. Maar wij kunnen er niets aan doen dat mensen in Amerika al dan niet mogen trouwen. De Nederlandse belangenorganisaties benadrukken dit zo omdat ze willen blijven bestaan. We hebben het heel goed hier in Nederland, en gelukkig hebben mensen op andere plaatsen in Europa dat ook. Daarom zijn we geen gay capital meer. De emancipators zouden daar juist blij mee moeten zijn.

Zie je voor jezelf een rol als voortrekker weggelegd ?!
Nee totaal niet. Ik ben meer dan alleen homo. Als ze m'n mening ook vragen over andere dingen vind ik het niet erg, maar dat gebeurt dan niet. Eigenlijk zou de Mister Gay een jaar lang het boegbeeld moeten zijn, daar moet de media dan naar toe gaan. Niet nóg een keer naar Henk Krol gaan. Maar dat betekent wel dat je als Gay.nl kritischer moet kijken naar wie je wilt als Mister Gay.

Je zegt dat je meer bent dan alleen homo, maar waarom heb je dan wel meegedaan aan de gay boyband OUTrageous vorig jaar ?!
Dat was een droom die uitkwam, ik heb altijd al in een boyband willen zitten, haha. Nee, het was een idee van Telegraaf-journalist Richard van de Crommert, hij had een nummer gevonden dat hij zag als een nieuw Pride-anthem. Hij heeft toen ook ProGay benaderd om samen te werken, maar zij wilden het graag zelf doen. Richard heeft vervolgens OUTTV benaderd voor een samenwerking en voor ons was het een leuke PR-stunt. We hebben het wel professioneel aangepakt: met miss Brandi Russell als lead singer, een goede choreograaf, filmische videoclip, noem maar op. Het is uiteindelijk geen nummer 1-hit geworden maar ik ben tevreden over het eindproduct en heb er totaal geen spijt van.

Wat is van de afgelopen vijf jaar je hoogtepunt geweest ?!
Het maken van Travel Experience. Daar ben ik heel erg trots op en ik ben blij dat ik van OUTTV de kans en vrijheid heb gekregen om dit te doen. Ik heb het programma samen met Pim Leushuis bedacht en ben bij iedere stap betrokken geweest. En uiteindelijk werden het mooie ge- sprekken met de gasten. Kim Kötter was bijvoorbeeld mee als gast en van haar moeder kreeg ik na afloop een berichtje dat ze voor het eerst haar échte dochter op tv had gezien. Dat is een groot compliment want het is niet per definitie zo dat je altijd een openhartig gesprek krijgt als je met een gast op reis gaat. Ik durf te zeggen dat Travel Experience de beste eigen productie is die OUTTV gemaakt heeft. En ook meteen de duurste, hahahahaha.

bron: Gay.nl

Vanwege het jubileum is OUTTV bij meerdere kabelaanbieders 'Zender van de Maand' en in het etalagekanaal te bekijken. Dit geldt voor Digi- tale TV van UPC (kanaal 118), Ziggo (kanaal 12) en Delta (kanaal 365).