maandag 10 augustus 2015

USA - American Idol – 'Ryan Cassata' | "American Idol buit Transgender uit" ‼

Ryan Cassata, een 21-jarige zanger uit de Verenigde Staten, heeft onlangs een open brief gestuurd naar American Idol. Op zijn YouTube-kanaal beschuldigt Ryan de reality televisieshow ervan hem alleen maar op auditie te vragen omdat hij transgender is, want "sinds 'Caitlyn Jenner' is transgender zijn ineens een hype". 

"Ik realiseer me nu dat jullie me alleen maar in de show willen omdat ik een transgender ben die zingt, en niet omdat ik een zanger ben die toevallig ook transgender is. Vorig jaar ben ik ook op auditie gekomen, en toen wilden jullie me niet omdat ik niet hedendaags genoeg zou zijn. Maar ja, transgender zijn was vorig jaar ook niet zo'n hot issue als vandaag de dag".

In zijn open brief op YouTube haalt Ryan Cassata dingen aan die de producers tegen hem zeiden, waaruit bleek dat de show gewoon op zoek is naar een transgender die 'geloofwaardig' is en 'er niet te veel uitziet als een man die een vrouw is geworden'. Vorig jaar werd Ryan Cassata tijdens de audities afgewezen, dit jaar heeft het auditieteam al meerdere pogingen ondernomen om Ryan terug naar de show te brengen. Zonder succes: "Ryan weigert mee te werken, omdat hij niet wil worden uitgebuit vanwege zijn identiteit".

Het nieuws werd ondertussen al opgepikt door onder andere dagblad The Guardian en New York Daily News. Een woordvoerder van American Idol heeft gereageerd dat het "niet ongewoon is dat we participanten van een eerdere editie opnieuw contacteren. Dit gebeurt alleen als we menen dat de participant er muzikaal op vooruit is gegaan. Bij American Idol zijn we erop uit om groot talent te ontdekken. Onze show verwelkomt diversiteit in al onze participanten". 

bronnen: OUT.tv / YouTube.com