woensdag 19 augustus 2015

Keegan Hirst | "Ik voldoe aan alle macho-clichés ‼ ... Hoe kan ik Homo zijn" ?!

"Ik had een vrouw en kinderen. Ik ben bouwvakker geweest, portier en heb in fabrieken gewerkt. Ik speel rugby. Ik voldoe aan alle macho-clichés. Hoe kan ik Homo zijn" ?!

En toch is de 27-jarige Keegan Hirst het, vertelt hij aan de Sunday Mirror. Daarmee is hij de eerste professionele Britse rugbyspeler die uit de kast komt. "Ik denk dat het stereotype van een rugbyspeler voorschrijft dat je stoer moet zijn, een macho", zegt de speler van de Batley Bulldogs.

"De maatschappij schrijft voor dat je als 16-jarige kerel een vriendin hebt en met haar naar bed gaat, zeker als rugbyspeler", blikt Hirst terug op zijn jeugd. "Je gaat uit, je drinkt en gaat door, dat is wat je doet". 

"Eerst kon ik niet eens in gedachten zeggen dat ik homo was, laat staan hardop", vertelt Hirst. Hij dacht zelfs aan zelfmoord. 

Keegan Hirst: "Ik kom verdorie uit Batley. Niemand in Batley is Gay" ‼

Hirst vertelde zijn vrouw pas na hun breakup dat hij op mannen viel. "Zij nam het zichzelf erg kwalijk, terwijl ik wist dat het niet aan haar lag". Ze hebben samen twee kinderen. 

Toch heeft hij geen spijt. "Ik voel me op mijn gemak, misschien wel voor het eerst in mijn leven. Ik hou me niet meer in en er is niets meer om bang voor te zijn. Het voelt alsof ik de lucht uitadem die ik al heel lang inhield".



Niet bijzonder
Nigel Woof, het hoofd van de Rugby Football League, feliciteerde Hirst, maar zei wel te hopen dat er een dag komt waarop het niet meer als bijzonder gezien wordt als een speler uit de kast komt. 

"Onze sport is er trots op dat het toegankelijk is voor iedereen. Bij een expressieve sport als rugby denken veel mensen niet aan homoseksuelen. Maar dat klopt niet".

Met zijn interview hoopt Hirst andere sporters te helpen. "Mensen blijven zeggen dat ik dapper ben. Maar ik voel me niet dapper. Ik praat gewoon over mijzelf. Misschien zitten andere spelers in dezelfde situatie. Ik zou willen zijn dat ze eerlijk zijn tegen zichzelf". 

De komende wedstrijd is het goed mogelijk dat hij wat scheldwoorden naar zijn hoofd geslingerd krijgt. Maar daar is 'ie niet bang voor. "De steun van mijn team en andere rugbyspelers hebben me echt verrast. Het is alleen maar positief geweest". 

Sportwereld en Homo's
Weinig spelers in de professionele rugbysport zijn openlijk gay. De Australische 'Ian Roberts' was de eerste die in 1995 bekendmaakte dat hij op mannen viel. In 2009 volgde 'Gareth Thomas' uit Wales. 

Ook in andere typische mannensporten gaat het nog moeizaam, maar er lijkt wel een stijgende lijn te zijn. The Mirror zette een overzicht online van sporters wereldwijd die uit de kast zijn gekomen. 

Zie ook:

bronnen: NOS.nl / Mirror.co.uk / YouTube.com – Sunday Mirror