vrijdag 17 juli 2015

VS | Homoseksuele voetballer 'Robbie Rogers' wil zichtbaar zijn tijdens de WK

De Amerikaanse openlijk homoseksuele voetballer Robbie Rogers heeft zich in een interview met de Britse krant 'The Mirror' zeer fel uitgelaten over de FIFA. Hij is van mening dat de wereld voetbalbond nooit de WK's van 2018 en 2022 aan de homofobe landen Rusland en Qatar had mogen toewijzen. "Ik zal de wereldkampioenschappen voetbal in deze landen niet boycotten maar waar ik de kans krijg zal ik de acceptatie van homoseksuelen ter sprake brengen", aldus Robbie Rogers.

De professioneel voetballer die uit komt voor het Amerikaanse LA Galaxy laat weten dat hij zich "flamboyant" zal gedragen in Rusland en Qatar. "Zowel op het veld als in interviews met de pers zal ik het niet nalaten om homoseksualiteit zichtbaar te maken. Ik schaam mij niet voor mijn geaardheid en iedereen mag weten dat ik op mannen val. Hopelijk kan ik zo een bijdrage leveren aan de acceptatie van homoseksualiteit". Of Rogers de kans krijgt zijn uitspraken waar te maken is nog maar de vraag. Tot nu toe kwam hij 18 maal uit voor het nationale voetbalteam van de Verenigde Staten maar of hij ook bij de selectie zit voor de komende WK's is maar zeer de vraag.

Begin 2013 kwam de toen 26-jarige Rogers als eerste professionele voetballer in de VS uit de kast. "Ik voelde me opeens een lafaard", aldus Robbie Rogers toen tegen USA Today. Hij speelde in het begin van zijn carrière voor sc Heerenveen (tweede elftal) en ging vervolgens naar Leeds United en Stevenage in Engeland. Rogers speelt dus op dit moment bij Los Angeles Galaxy.

Zie ook:  

bronnen: GaySite.nl / YouTube.com