Sensoa lanceert een campagne voor homomannen over hiv, die handelt over hoge virale lading. De campagne bestaat uit twee affiches. Het is een vervolg op de campagne van juli 2014, aldus ZiZo-Magazine.be en Sensoa.be.
De eerste affiche draagt de slogan "De meeste homo's worden besmet door iemand die niet weet dat hij hiv heeft". De tweede affiche verschijnt eind juni en draagt de slogan "Iemand die pas besmet is met hiv, is erg besmettelijk, zonder het te weten".
Tegelijk verspreidt Sensoa ook een nieuw foldertje. "Met wie loop je het meeste risico op Hiv" ?!, vraagt de folder, bij een partner die hiv heeft en medicatie neemt of bij een partner wiens laatste hiv-test negatief was ?!
In het tweede geval is er meer risico, want als iemand een risico op hiv heeft gelopen sinds zijn laatste hiv-test, is er kans dat hij nu hiv heeft en erg besmettelijk is zonder dat hij het weet. En iemand die weet dat hij hiv heeft, wordt medisch opgevolgd en heeft meestal een erg lage virale lading. Daardoor is hij niet of nauwelijks besmettelijk.
Condooms
Veel of weinig virus, condooms blijven noodzakelijk. Condooms zijn de beste bescherming tegen hiv, ook wanneer je seks hebt met iemand met een hoge virale lading. En condooms bieden ook de beste bescherming tegen soa's. Daarom blijft voor Sensoa de condoomboodschap centraal staan in de communicatie met de doelgroep.
De folder over hoge virale lading blijft beschikbaar tijdens de duur van de campagne. De affiches worden verspreid tot eind augustus 2015 en zullen te zien zijn in het homo-uitgaansleven. Afgeleide vormen ervan verschijnen op het web in banners en als advertenties in gay magazines.
Geïnteresseerde organisaties, bedrijven en horeca kunnen het campagnemateriaal bestellen bij de shop van Sensoa: SafeSexZone@sensoa.be
Zie ook: Sensoa informeert over hoge virale lading met nieuwe Hiv-campagne
bronnen: ZiZo-Magazine.be / Senseo.be / YouTube.com