De toeristische dienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Visit.Brussels - mikt expliciet en doelbewust op HoLeBi- en Transgenderbezoekers. De gaypride is daar maar een klein onderdeel van, stelt Frédéric Boutry, verantwoordelijk voor het gay doelpubliek, aldus ZiZo-Magazine.be en DeMorgen.be.
"Mede dankzij de inspanningen vanuit het gewest is Brussel zich de laatste jaren aan het ontwikkelen tot een van de meest 'gay friendly' hoofdsteden van Europa", vertelt Boutry aan Belga, in de aanloop naar de jaarlijkse gaypride. De open ingesteldheid van Brussel en zijn inwoners is volgens hem een natuurlijke troef die moet worden aangevuld met een ruim aanbod voor de economisch interessante homoseksuele doelgroep.
Volgens Boutry is homo-uitgaan in Brussel goed voor een totaalomzet van om en bij de vijf miljoen euro per jaar. De uitschieter is het feest 'La Demence', in 2014 nog goed voor 40.000 overnachtingen in de Brusselse hotels. Daarnaast blijft ook het aantal specifieke homocafés (dat Boutry momenteel op vijftien schat) de jongste jaren toenemen.
Er wordt niet alleen maar op homo-uitgaan gemikt. 'Brussels Gay Sport' haalde het rugbytornooi 'Union Cup' binnen. Daar zijn al meer dan 800 inschrijvingen voor. De multidisciplinaire 'Brussels Games' telden in 2014 nog ongeveer 550 deelnemers, het 'Champagne Waterpolo-tornooi' meer dan 300.
"Momenteel gaan veel inspanningen uit naar de organisatie van evenementen voor lesbiennes, een financieel iets minder interessante doelgroep, maar waarvoor visit.brussels ook sterk geëngageerd is", zegt Boutry. Zo is er Girls Heart Brussels. Een Australische studie suggereert het tegendeel: Lesbiennes verdienen beter dan heterovrouwen en homomannen slechter dan heteromannen.
bronnen: ZiZo-Magazine.be / DeMorgen.be / YouTube.com