donderdag 28 april 2022

Nijeveen – LHBTIQ+'ers & Sport – Korfbalvereniging DOS'46 | "Oud-Korfballer 'Casper Boom' geeft workshop voor een positief LHBTIQ+–klimaat in de sport"


Tussen 2000 en 2010 vierde hij zijn gloriejaren bij DOS'46. Hij maakte de gouden periode mee, met meerdere landstitels. Gelukkiger kun je een topsporter die er hard voor moet werken niet maken. Maar het waren ook de jaren waarin "Casper Boom" (inmiddels 42) rondliep met het grootste geheim uit zijn leven: "Ik kwam erachter dat ik Homoseksueel ben. Ik walgde er nog net niet van" ‼

Hij maakte destijds - toen hij 20 jaar was - de overstap van z'n club Juventa in Hardenberg naar DOS'46 in Nijeveen. "De ballast van m'n Homosek- sualiteit kon ik er niet bij hebben. Ik besloot er niks mee te doen, me volledig op het 'korfballen' te richten. Na vijf jaar had ik een vaste basisplaats in DOS 1, maakte ik alle kampioenschappen mee en kreeg ik zelfs een uitnodiging voor 'Oranje' om mee te gaan naar China. Korfballend had ik een topperiode, maar met mezelf ging 't niet beter. Ik sprak met niemand over m'n Homoseksualiteit. Ik was gesloten, had het over koetjes en kalfjes ‼ En als het in een groepje over liefde of verkering ging en het werd me te heet onder de voeten, 'ging ik daar weg'. Het allervervelendst vond ik het idee dat, als ik het zou zeggen, er een groot stempel op mijn voorhoofd zou staan. Mensen zouden me alleen nog maar als Homo zien, dacht ik".

Lees verder op de website van MeppelerCourant.nl:
Oud-DOS'46-speler Casper Boom geeft workshop voor positief LHBTIQ+-klimaat in de sport | "Heb mezelf tien jaar weggedrukt" ‼ 

bronnen: MeppelerCourant.nl / Twitter.com – MeppelerCourant.nl