donderdag 21 december 2017

VS - Gregory Greiten | Priester komt 'Uit de Kast' en de reactie zal je verbazen

Amerika  →  Een katholieke priester in de Amerikaanse staat Wisconsin is afgelopen weekend Uit de Kast gekomen als homoseksueel tegenover zijn parochie tijdens de mis. De priester – Gregory Greiten – kon rekenen op een staande ovatie van de kerkgangers.

Gregory Greiten ervaart zijn Coming-Out als een bevrijding. "Ik ben Greg. Ik ben een katholieke priester én ik ben Homoseksueel", vertelde hij aan de parochianen van de Saint Bernadette Catholic Parish in Milwaukee. De kerkgangers gaven hierop een staande ovatie aan Greiten.
                                          
                                                                                  

In een uitgebreide column in de National Catholic Reporter schrijft Greiten over zijn lange weg naar zelfacceptatie.

Hij schrijft: "Wereldwijd heeft slechts een klein aantal priesters de moed gehad de muur van stilte te doorbreken en de waarheid te vertellen betreft hun seksuele identiteit. Ik beloof hierbij plechtig voortaan mezelf te zijn als homo en de persoon te omarmen die God voor mij heeft gecreëerd".


bronnen: Gay.nl / HLN.be – Het Laatste Nieuws / Facebook.com – Gay.nl / YouTube.com