vrijdag 19 februari 2016

Abu El Holman | Er is niet één Moslimvisie die Homoseksualiteit normaal vindt

Moslimvisie  →  Hallo, ik ben Abu el Holman. Ik volg de HBO-opleiding tot Imam die door Jet Bussemaker zo gewenst is. U weet, tante Jet is onze rolmops op Onderwijs die zich van andere ministers onderscheidt doordat zij ideeën spuit die je al bent vergeten ... voordat ze ze heeft uitgesproken. En ben je ze niet vergeten, dan kun je ze beter onder een dikke laag plaque in je hersens verborgen houden.

Deze HBO-opleiding tot imam is ook zo'n idee, maar ik besloot er toch op in te gaan, want Mops Bus wilde dat de HBO-Imamopleiding aan de orde zou stellen hoe wij in Nederland denken over bijvoorbeeld homoseksualiteit. Mops wil namelijk verlichte Imams. Het toeval wil dat ik al verlicht ben, maar nog geen Imam.

We zitten op een HBO-opleiding, dus we moeten ook enigszins wetenschappelijk te werk gaan. Vandaar dat we eerst eens bestuderen wat er in de Koran staat over homoseksualiteit.

Dat zijn me nogal wat soera's  En vele gaan over leden van 'het volk van Loet' die 'mannen wellustig benaderen'. Wat vindt de Profeet ('vrede zij met hem') daarvan: "Er is niets waar ik meer voor vrees voor mijn Oemmah, dan de daad van het volk van Loet".

Wat de Profeet ('vrede zij met hem') zegt, is heilig – en wat hij zegt, begrijp ik ook, maar hoe kan ik dit zo interpreteren dat het de HBO–toet- sing doorstaat ?!  Het lijkt me toch dat we ons aan de tekst moeten houden, en niet plotseling met een interpretatie tevoorschijn moeten komen die ontkent wat er staat.

O ja, ik lees wel dat er niet één visie van Moslims op homoseksualiteit bestaat, maar ik vind er niet één die homoseksualiteit normaal acht. Ik lees daarentegen wel veel interpretaties die homoseksualiteit afwijzen. En ik lees ook dat men de geaardheid in sommige gevallen wel wil er- kennen, maar de seksualiteit afwijst. Ik kan daar niets vooruitstrevends in vinden. Moet ik met mijn HBO-Imamdiploma straks al die visies naar voren schuiven, die in feite allemaal negatief zijn ?!

Om heel eerlijk te zijn kan ik straks als verlicht Imam de Islamitische homo maar één werkelijk menswaardig advies geven wanneer hij in nood verkeert, en dat is het verlaten van zijn prachtige geloof.

Zal er straks één HBO-Imam zijn, zuster Jet, behalve ik, die dat zal adviseren ?!

Zie ook:  
bronnen: Parool.nl – Columnist 'Theodor Holman' / YouTube.com