donderdag 22 oktober 2015

Sarjon - Syrische Vluchteling | "De Homofoben zitten in hetzelfde kamp als ik"

In het novembernummer van Gay&Night Magazine vertelt vluchteling Sarjon over zijn leven in Syrië, zijn beweegredenen om te vluchten en zijn leven in Nederland. Sarjon (19) is een knappe, goedgeklede jongeman die graag luistert naar Lady Gaga, Björk en FKA Twigs. Later wil hij graag filmmaker worden. Zo op het eerste gezicht is er niets met hem aan de hand, maar hij heeft een aangrijpend verhaal. Sarjon groeide op in Syrië en kwam onlangs naar Nederland om de oorlog en homofobie in zijn thuisland te ontvluchten. "Maar de homofoben zitten in hetzelfde vluchtelingenkamp als ik, en laten me niet met rust".

"Als homo in Syrië sta je constant onder druk, het kan heel verstikkend voelen", vertelt Sarjon. "Je moet sterk in je schoenen staan om dat aan te kunnen. Mensen zijn zo intolerant. Ik hoor al mijn hele leven over extreem geweld tegen homo's in Syrië. Ik denk dat homo's daardoor een beetje afgestompt raken, ze worden heel bitchy en vergeten hoe ze lief moeten hebben. En zo worden homo's in Syrië ook gezien – het heeft niets met liefde of emoties te maken, ze willen gewoon seks met andere mannen. En dan heb je ook nog de berichten over ISIS die homo's geblinddoekt van gebouwen af gooit".

Sarjon betaalde een smokkelaar om mee te mogen in een rubberbootje van Turkije naar Griekenland. "Normaal gesproken gaan er in een rubberboot ongeveer tien mensen. Toen we bij de boot aankwamen, telde ik 45 mensen. Maar wat kun je op zo'n moment doen ?! Toen we wegvoeren waren de golven ontzettend hoog, het was doodeng. Maar wat ik vooral beangstigend vond waren de gezichten van de andere vluchtelingen". Daarna volgde een lange tocht door Macedonië, Servië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland, om uiteindelijk in Nederland aan te komen.

In Nederland was Sarjon aangenaam verrast over de vriendelijkheid en gastvrijheid, maar werd hij niet geaccepteerd door de andere vluchtelingen in het kamp. Iedereen keek naar me, en ik had al snel door dat ze over me roddelden. Op een gegeven moment probeerde ik koffie te zetten, toen een van de mannen zei: "schiet eens op, flikker, anders sla ik je in elkaar". Later werd hij van Ter Apel overgeplaatst naar Arnhem. "Het is een oude gevangenis, en ik deel een 'cel' met George, een vriend van me, dus dat is wel fijn. Hoeveel ik ook word gepest of lastiggevallen, ik voel me op een bepaalde manier ook wel veilig".

Sarjons volledige verhaal is te lezen in de het november-nummer van Gay&Night Magazine, dat eind volgende week verschijnt. Gay&Night Magazine wordt uitgegeven sinds 1997. Het blad wordt in twee edities maandelijks gratis verspreid over meer dan 350 locaties in Nederland, Vlaanderen en Brussel.

Het magazine is hieronder of online integraal te lezen via:  Issuu.com   

Zie ook:  
De Homofoben zitten in hetzelfde kamp als ik  /  COC Nederland | "Homoseksuele asielzoekers bedreigd in de opvanglocaties" ‼   

bronnen: Gay.blog.nl / Gay-Night.nl / Issuu.com
                                 
Klik hieronder op de Gay&Night om deze online te lezen (Click to read) ... met ◄ en ► links en rechts op de rand van de Gay&Night kun je de pagina's omslaan ‼