zaterdag 16 mei 2015

OUTway - HoJo·kamp - Gemert - Augustus '15 | Bryan: "Ik kan nu mezelf zijn"

Ongeveer zeventig homoseksuele jongeren of jonge transgenders zijn neergestreken in Gemert. Of zoals het op het kamp geregeld gekscherend wordt uitgesproken: 'Gaymert'. Dat laatste maakt al duidelijk dat ze hier niet alleen zijn voor de zware kost. Naast het uitwisselen van ervaringen met het uit de kast komen en workshops over bijvoorbeeld soa's en empowerment zijn ze hier vooral om plezier te hebben.

"En om vrienden te maken", zegt transgender Ryan Schoutsen (21), mede-organisator en een paar jaar terug zelf deelnemer van het kamp. "Ik kom uit Wochnem, een heel klein dorpje in Noord-Holland. Hoe had ik daar ooit in contact moeten komen met andere transgenders" ?!

Schoutsen is een stap verder dan veel van de deelnemers. Daar zitten jongeren tussen die nog niemand over hun geaardheid hebben verteld. "Ik kan me nog herinneren dat een jongen een paar jaar terug met een tennisracket kwam aanzetten", vertelt Schoutsen. "Zijn ouders wisten wel dat hij op kamp ging, maar niet naar wat voor kamp".

Veel jongeren dragen in het dagelijkse leven een masker, zoveel is wel duidelijk. Dat kunnen ze in Gemert laten zakken.

"Ik hoef me hier niet anders voor te doen", zegt Bryan (16) over iets wat hij een groot gedeelte van zijn leven wel heeft gedaan. Hij laat op zijn telefoon een foto van zichzelf zien van twee jaar terug. Hij draagt een petje achterstevoren, op zijn gezicht een zwarte zonnebril. "Ik was een gangstertje, luisterde naar rapmuziek". Maar dat was allemaal nep ... "Ik kan nu mezelf zijn" ‼

Wil jij ook jezelf zijn ?! ... Ga mee met OUTway ‼
Ben jij homo, lesbisch, biseksueel, transgender, iets daar tussenin of weet je het eigenlijk niet zo goed ?! Ben je tussen de 13 (minimaal een jaar middelbare school) en 25 jaar ?! Stap in onze roze bubbel en ga mee op avontuur met OUTway ‼ OUTway is een jongeren organisatie die jongeren helpt met wie of wat ze zijn en waar jongeren volledig zichzelf kunnen zijn ‼

Het HoJo·kamp wordt dit jaar voor de 13e keer georganiseerd en er hebben door de jaren heen al vele honderden jongeren deelgenomen. De voorbereidingen voor het kamp, wat gehouden wordt van 09 tot en met 14 augustus 2015, zijn al in volle gang ‼

Er zijn nog plaatsen om mee te gaan met het HoJo·kamp van deze zomer. Als je hier interesse in hebt ga dan naar de website, daar is meer informatie te vinden en kun je jezelf opgeven ‼

Website:  www.HoJoKamp.nl          Zie ook:  Hojokamp 2015 | "Geef je op" ‼

Tot ziens in augustus !!!

bronnen: KamKrant.nl / HoJoKamp.nl / YouTube.com