vrijdag 25 november 2022

Intersekse - Joyce | Op m'n 14e kwam ik erachter dat ik geen baarmoeder heb



Breda    Over Intersekse personen is nog niet zoveel bekend. En dat terwijl 1 op de 90 mensen 'fysieke kenmerken' heeft van zowel het mannelijk als het vrouwelijk lichaam en dus Intersekse is. Bredase Joyce Kiela (19) vindt dat daar verandering in moet komen en is daarom te horen in de nieuwe podcast 1 op de 90.  Joyce Kiela:_"Ik hoop dat anderen zich gehoord voelen door mijn verhaal" ‼

De podcast is te beluisteren via deze link 

Joyce Kiela ging op haar veertiende op controle bij de kinderarts. Haar bloed werkt geprikt en haar hormoonwaardes werden onderzocht. Een aantal onderzoeken later kreeg Joyce te horen dat zij 'geen baarmoeder of eierstokken heeft'. "Ik wilde van kleins af aan al kinderen. Dat was dus een hele zware boodschap om te verwerken. Ik heb de hele middag gehuild" ‼, vertelt Joyce. Ze wordt gediagnosticeerd met 't compleet androgeen ongevoe- ligheid syndroom. Joyce: "Ik ben geboren met XY chromosomen, maar ongevoelig voor testosteron. Daardoor ben ik dus toch een vrouw geworden".

Lees verder op InDeBuurt.nl:  Bredase Joyce is Intersekse | "Op mijn veertiende kwam ik erachter dat ik geen baarmoeder heb" ‼

Zie ook:
Joyce (19) is Intersekse | "Ik kon niet uitgroeien tot jongen" ‼  /  Joyce (19) speelt mee in theaterstuk X Y WE over Intersekse ‼ 

bronnen: InDeBuurt.nl → Breda / Facbook.com – InDeBuurt.nl / Facbook.com – Joyce Kiela → Foto's