Seksuele voorlichting → 'Seksuele Voorlichting' op middelbare scholen is nu te krap ingestoken. Dat vinden leerlingen volgens een landelijk onderzoek van 'Rutgers' – het Nederlandse kenniscentrum rond seksualiteit. Scholen in onze regio herkennen de bezwaren ten dele.
Plezier in seks, onrealistische verwachtingen door porno,
genderdiversiteit: daar moet het meer over gaan tijdens de seksuele
voorlichting op school vinden jongeren. Ze willen leren hoe seks voelt, wat
fijn is en hoe ze er met elkaar over kunnen praten, het 'sociale' aspect van
seks dus. Nu ligt de nadruk volgens hen te veel op de "biologische" kant van de
zaak – zoals het menselijk lichaam, voortplanting en soa's (seksueel
overdraagbare aan- doeningen).
Jongeren zijn ontevreden over seksuele voorlichting op school, blijkt uit onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland. De scholieren geven de lessen seksuele vorming op school gemiddeld een 5,8. https://t.co/WdDan6BI1t— Trouw (@trouw) October 9, 2019
Leerlingen willen dat seksuele vorming diepgaander en praktischer wordt – blijkt uit het onderzoek van Rutgers. Hoe lees je een zwangerschapstest af ?! Wat moet je concreet doen als je een soa hebt opgelopen ?! Hoe werkt lesbische seks ?! En nog een bezwaar: de seksuele vorming blijft veelal beperkt tot de eerste leerjaren, terwijl er juist in de bovenbouw rondom seks veel in de levens van leerlingen gebeurt.
Lees verder op de website van BD.nl:
"Jongeren zijn ontevreden over 'Seksuele Voorlichting' op school | "Meer info over pret in bed, diversiteit en Homoseksualiteit" ‼ Zie ook:
Jongeren zijn ontevreden over hun seksuele voorlichting op school / Scholieren willen ook seksuele voorlichting in de bovenbouw
Jongeren ontevreden over seksuele voorlichting op school / Onderzoek | "Meer seksuele vorming nodig op middelbare scholen" ‼
Jongeren zijn ontevreden over seksuele voorlichting op school - ‘Meer info over pret in bed, diversiteit en homoseksualiteit’ https://t.co/WSITqHq7fU— Brabants Dagblad (@brabantsdagblad) October 10, 2019