vrijdag 31 oktober 2014

USA | "Coming Out Apple-baas 'Tim Cook' opsteker voor LHBT-werknemers" ‼

Tim Cook, topman van het Amerikaanse computerbedrijf Apple, schreef vandaag een persoonlijk stuk in 'Businessweek' waarin hij publiekelijk uit de kast komt. "Dat de baas van een iconisch bedrijf als Apple uit de kast komt, is een enorme opsteker voor LHBT-werknemers wereldwijd", reageert COC-voorzitter Tanja Ineke.
Cook schrijft: "Jaren ben ik open geweest tegen veel mensen over mijn geaardheid. Veel mensen bij Apple weten dat ik homo ben, en het lijkt geen verschil te maken in de manier waarop ze me behandelen. Niet iedereen heeft zoveel geluk. Hoewel ik mijn geaardheid nooit heb ontkend, heb ik het nooit publiek erkend, tot nu" ...
x
Dus laat me duidelijk zijn: "Ik ben er trots op dat ik homo ben, en ik beschouw
homoseksualiteit als een van de grootste geschenken die God me gegeven heeft"
x
Met dat laatste bedoeld Cook dat hij door zijn homoseksualiteit een dieper inzicht heeft gekregen in wat het betekent om tot een minderheid te behoren en dat hij zich daardoor ook beter kan inleven in de dagelijkse ervaringen van mensen die tot andere minderheidsgroepen behoren. "Dat heeft mijn leven verrijkt", schrijft Cook. "Het is soms moeilijk geweest, maar het heeft me het vertrouwen gegeven om mezelf te zijn, mijn eigen weg te gaan en in staat gesteld om tegenwerking en vooroordelen te overwinnen". Hij zegt dat hij daardoor ook 'de huid van een neushoorn' ge- kregen heeft, wat een 'voordeel is als je de baas van een bedrijf als Apple bent'.
Cook beschouwt zichzelf niet als een activist, maar beseft wel goed dat hij heeft kunnen profiteren van de offers die anderen gebracht hebben. "Dus als het iemand die hoort dat de baas van Apple homoseksueel is verder helpt om zichzelf te zijn, of als het mensen inspireert om voor hun ge- lijkberechtiging op te komen, dan is dat het waard om iets van mijn privacy op te offeren".
"Een rolmodel als Tim Cook is een steun in de rug voor al die LHBT's die op het werk nog niet uit de kast durven komen. Bovendien laat Cook's coming out zien dat 't toch mogelijk is om het 'roze plafond' te doorbreken en als LHBT de absolute top van het bedrijfsleven te halen", zegt COC- voorzitter Ineke. Zij wijst er op dat in Nederland ongeveer een derde van de LHBT-werknemers niet uit de kast is op het werk. Onder biseksuelen is dat percentage nog veel hoger (75 procent). De helft van de Nederlandse werknemers geeft aan dat er op hun werk flauwe grappen over homo's worden gemaakt.
Tim Cook is pas de tweede bestuursvoorzitter van een bedrijf dat in de Fortune 500 staat die openlijk uitkomt voor zijn seksuele gerichtheid. De eerste was Lord Browne, die bestuursvoorzitter van BP was. Die deed dat echter niet vrijwillig zoals Cook, maar werd geout in de loop van een rechtszaak. Lord Browne schreef over zijn ervaringen het dit jaar gepubliceerde 'The Glas Closet'.

Voor een overzicht van andere topfunctionarissen in 't internationale bedrijfsleven die openlijk voor hun seksuele gerichtheid of genderidentiteit uit- komen – zie de Top 100 van OUTstanding. In die lijst ook twee landgenoten, te weten: op 17. Arjan Dijk (Google) en op 63. Michiel Kielman (Elsevier).
Zie ook:  Diverse artikelen over de coming out van Tim Cook bij de links van donderdag 30 en vrijdag 31 oktober  /  Coming Out van 'Tim Cook'

bronnen: COC.nl - COC Nederland / BusinessWeek.com / YouTube.com