Nog altijd hebben veel LHBT+–leerlingen het zwaar op Nederlandse middelbare scholen. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse
Columbia University i.s.m. COC Nederland, dat onlangs verscheen.
Wel wordt steeds duidelijker hoe je de situatie kunt
verbeteren: op scholen met een "GSA" – ondersteunende docenten en positieve
aandacht in de lessen gaat het veel beter. "Laat dit onderzoek een aanmoediging
zijn voor scholen om nog veel meer werk te maken van LHBT-acceptatie" ‼, rea- geert
Geert-Jan Edelenbosch, projectleider Jongeren & Onderwijs bij het COC. "LHBT-leerlingen hebben het zwaar en het is nu duidelijk wat je als school kunt
doen om hen te steunen".
COC roept de regering per brief op om er voor te zorgen
dat alle scholen in hun lessen 'positieve aandacht' besteden aan LHBT+'s, om 't
onderwerp verplicht te stellen op alle docenten-academies en om te zorgen voor
aandacht voor LHBT+'s in anti-pest programma's. PvdA-Kamerlid 'Kirsten van den Hul' stelde afgelopen december Kamervragen naar aanleiding van het onderzoek en de brief van het COC.
Zie ook:
Columbia University | "LHBT-leerling heeft het zwaar op Nederlandse school" / Kamervragen van PvdA-lid "Kirsten van den Hul"
bronnen: GayNews.nl / Twitter.com – GayNews.nl
Columbia University | "LHBT-leerling heeft het zwaar op Nederlandse school" / Kamervragen van PvdA-lid "Kirsten van den Hul"
bronnen: GayNews.nl / Twitter.com – GayNews.nl
LHBT-leerling heeft het zwaar op Nederlandse school https://t.co/otiLuHQNJS pic.twitter.com/oeSnzO7y71— Gay News (@GayNewsNL) 5 februari 2019