zondag 12 november 2017

Sensoa - 'SOA-test' | "Zoek een huisarts die je vertrouwt voor een SOA-test" ‼

België  -  Anton getuigt voor Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, en Mannenseks.be over het belang van je regelmatig te laten testen op seksueel overdraagbare aandoeningen ‼  Intussen is ook EMIS 2017 (European Men-Who-Have-Sex-With-Men Internet Survey) gestart.  (Kijk ook bij Extra hieronder) ‼

Sensoa​ laat regelmatig homo- en biseksuele mannen in filmpjes getuigen over hun seksleven op hun site Mannenseks.be.  Met hun campagne "Ik Weet Wat Ik Doe" informeert en sensibiliseert Sensoa mannen die seks hebben met mannen. Dit jaar staat het thema 'relaties' centraal.

Sommige mannen kiezen voor een monogame relatie. Anderen maken afspraken met hun partner(s) welke de voorwaarden zijn om eventueel met andere mannen seks te hebben.
                                           
                                               

Vertrouwensband
Anton is vrijwilliger bij Sensoa. "Ik vind regelmatig testen belangrijk. Als ik HIV of een SOA (seksueel overdraagbare aandoening) zou hebben, dan wil ik dat zo snel mogelijk weten. In eerste instantie voor mezelf ... voor mijn eigen gezondheid. Ik zou het ook jammer vinden als ik iemand anders zou besmetten".

Zijn eerste ervaring met een soa-test was nochtans geen leuke. "Rond mijn achttiende vroeg ik voor het eerst aan mijn huisarts om me te testen op HIV. Hij antwoordde dat de vorige test oké was. Hij had me dus getest zonder mijn toestemming. Dat was voor mij het signaal om een andere huis arts te kiezen. Ik vind het belangrijk om een goede vertrouwensband te hebben met mijn huisarts".

Lees verder op de website van ZiZo-Magazine.be:  "Zoek een huisarts die je vertrouwt voor een SOA-test"
bronnen: ZiZo-Magazine.be / Facebook.com – ZiZo-Online.be / YouTube.com