zaterdag 8 juli 2017

Philippa York | Oud-wielrenner Robert Millar officieel door het leven als vrouw

Schotland – "Sport"  →  De Schotse voormalig wielrenner Robert Millar heet nu Philippa York. De 58-jarige Philippa York, die in 1984 de bolletjestrui won en vierde eindigde ** bij de Tour de France, heeft een geslachtsverandering voltooid ‼  Philippa York verklaarde op Cyclingnews.com, waar ze regelmatig voor schrijft onder haar oude naam – dat het proces om een vrouw te worden *** en dat ze in 2000 startte *** – nu af is ‼             ** = Artikel uit 2016  /  *** = Artikelen uit 2007

"Ik ga al een tijdje door het leven als Philippa York maar heb om verschillende redenen dat nog niet openbaar gemaakt. Tot nu" ‼

Begrip
York ziet dat een geslachtsverandering tegenwoordig veel breder geaccepteerd wordt dan vroeger. "Er is ook veel meer begrip. Voorheen werden mijn familie, vrienden en ik veel lastig gevallen door bevooroordeelde personen en media", schreef York. "De speculatie en negatieve berichtgeving over mijn geslacht heeft mij en m'n geliefden veel pijn gedaan. Misschien is het nu zo dat men beter doorheeft hoe kwetsend zoiets is als je midden in een transitie naar vrouw zit".
                                       

                                   
'Niet meer beschermen'
"Ik hoef de mensen die dichtbij mij staan nu ook niet meer te beschermen. Zij zijn inmiddels volwassen en onafhankelijk en met de veranderende moraal richting transgenders is dit de juiste stap om nu te zetten", aldus de opgeluchte Philippa York die daaraan toevoegde dat ze logischerwijs ook niet meer gaat schrijven onder de naam Robert Millar.

Lief ‼
Toch is York niet helemaal af van de naam Millar. Bij de Tour geeft de Schotse commentaar voor ITV4 samen met oud-wielrenners Chris Boardman en David Millar. De veertigjarige Millar, geen familie van, schreef het volgende in een persoonlijke brief aan York: "Lieve Pippa, ik ken je nu al een tijdje als 'Pippa' dus het voelde vreemd om telkens Robert Millar te zien staan bij de stukken die je schreef. Nu is er nog maar één Millar, en ik hoop dat iedereen dan ook ophoudt met Robert tegen mij te zeggen. Pippa York is nu een van de beste Britse fietsers ooit".

bronnen: SportNieuws.nl / YouTube.com / Twitter.com – SportNieuws.nl