maandag 15 augustus 2016

A'dam - Sjaak Ridder | "Homogeweld krijgt goede doelenkapper er niet onder"

De Amsterdamse kapper 'Sjaak Ridder' knipte tijdens de afgelopen EuroPride één hele dag mensen en doneerde alle opbrengsten aan een goed doel dat zich inzet voor 'homoseksuele Moslims'   Een dag later werd hij zelf het slachtoffer van homogeweld. Zijn kaak was aan beide kanten gebroken. Sjaak Ridder moest worden geopereerd en dreigt nu zelfs failliet te gaan.

Op 4 augustus jl. stond Sjaak Ridder in het centrum van Amsterdam de hele dag mensen te knippen voor het goede doel. Al het geld dat hij met z'n knipbeurten ophaalde, doneerde hij aan stichting Maruf, dat zich inzet voor homoseksuele, lesbische, biseksuele en transgender (LHBT) Moslims. Een dag later werd Sjaak Ridder in elkaar geslagen vanwege zijn geaardheid. 

"Ik ging in de nacht van vrijdag op zaterdag op stap met 'n vriend. Rond vier uur gingen we weg en liepen we naar huis. Een man van ongeveer dertig schold me uit voor homo en sloeg me in elkaar - om het simpel te zeggen'', vertelt Sjaak over die avond  Diezelfde man stal ook Sjaaks bezittingen, waaronder zijn mobiele telefoon die hij gebruikt om afspraken te maken met klanten.  "Het is heel zuur dat dit de dag na mijn actie moest gebeuren".'
                              
                                    
Bijna failliet
De kaak van 'de kapper' was aan beide kanten gebroken en hij moest worden geopereerd. Nu herstelt hij bij zijn moeder thuis. "Het herstel gaat heel goed, maar ik ben wel flink geschrokken".

De verwachting is dat hij over ongeveer twee weken pas weer kan werken. En hij kan al anderhalve week niet knippen.  Een flink probleem voor een freelance kapper, want zo verdient hij ook geen geld. Sjaak staat nu zelfs op het punt van failliet gaan. "Dan realiseer je je eigenlijk pas hoe slecht je verzekerd bent", zegt de Amsterdammer die aangeeft dit dan ook onmiddellijk te willen veranderen.

"Maar zielig is hij niet" ‼, stelt Sjaak. "Ik blijf strijdvaardig en laat me er echt niet onder krijgen door zo'n vent. Ik weet dat er meer mensen zijn die dit niet zouden doen dan wel".

Acties
Op sociale media is zijn verhaal inmiddels breed opgepakt. Zo vraagt Sjaaks moeder via Facebook om een kleine bijdrage en roept Who Cares mensen op zich vanaf 1 september thuis te laten knippen door Sjaak. De kapper zelf zegt alle initiatieven erg lief te vinden  Het geld dat opge- haald wordt besteed hij aan een telefoon en aan eten voor de komende twee weken.  "De rest geef ik aan 't goede doel – namelijk aan stichting Maruf".

Intussen is 'Sjaak Ridder' ook uitgenodigd door burgemeester Eberhard van der Laan om te praten over wat er anders zou moeten  "Ik merk dat er tijdens activiteiten in 't centrum veel handhaving is, maar er zijn dan ook veel plekken waar het rustig is  De politie lijkt dan ook minder bereikbaar. Ik denk dat daar wel wat aan gedaan moet worden".

bronnen: AD.nl – Algemeen Dagblad / Twitter.com  AD.nl / Facebook.com – Who Cares