zaterdag 11 juni 2016

Belgische Homoseksuele man wil euthanasie | Ik wil helemaal géén Homo zijn

België    Een homoseksuele man uit België heeft een aanvraag ingediend om euthanasie te mogen plegen. Sébastien is de strijd tegen zijn seksuele geaardheid moe  "Ik voel me voortdurend beschaamd .... beschaamd omdat ik mij aangetrokken voel tot mensen die ik niet aantrekkelijk mag vinden".

Sébastien is niet zijn echte naam. Maar hij wil zijn verhaal anoniem doen aan de Britse omroep "BBC" ‼ Want Sébastien gaat gebukt onder een groot schaamtegevoel. Omdat hij op mannen valt ‼ De schaamte is zo zwaar om te dragen dat hij een aanvraag heeft ingediend om euthanasie te krijgen.

Sébastien probeert al 17 jaar alles om zijn geaardheid te aanvaarden. Hij volgt therapie en neemt medicatie ‼ Maar nu ziet hij geen ander alter- natief dan de dood. "Ik ben niet bang voor het moment dat ze de baxter in mijn arm steken. Voor mij is het gewoon een vorm van verdoving".

"Ik wilde geen Homo zijn"
De lijdensweg van Sébastien is vroeg begonnen ‼ Zijn moeder was zwaar ziek en hij is opgegroeid in 'n streng katholiek milieu. "Mijn hele leven heeft geleid tot dit punt. Ik was zo extreem eenzaam. Extreem teruggetrokken. Ik was bang om uit te gaan, bang om gezien te worden ... altijd maar bang".

► "Toen ik opgroeide werd ik halsoverkop verliefd op een jongen. Ik was 15 jaar. Het was ondraaglijk voor mij. Ik wilde helemaal geen homo zijn"

Ondraaglijk lijden
Uiteraard mag Sébastien – net zoals alle Belgen – niet zomaar euthanasie plegen ‼ De patiënt moet kunnen aantonen dat hij "voortdurend en ondraaglijk lijden" moet ondergaan ‼ Als het een psychisch lijden betreft - dan moeten drie dokters onafhankelijk van elkaar het licht op groen zetten.

Maar Sébastian twijfelt niet meer. "Ik heb altijd al gedacht aan de dood. Zelfs in mijn vroegste herinneringen. Ik voel mij 'n gevangene van mijn eigen lichaam".

"Dat voortdurende gevoel van schaamte, is zo vermoeiend. Ik ben het moe om mij aangetrokken te voelen tot mensen die ik niet aantrekkelijk mag vinden".

Toelating ?!
Het is nu afwachten op Sébastien groen licht zal krijgen voor z'n euthanasie-aanvraag. Omroep BBC heeft dezelfde vraag voorgelegd aan Gilles Genicot, professor Medisch Recht aan de universiteit van Luik, en ook lid van het euthanasie-comité.

"Het is meer waarschijnlijk dat hij psychologisch lijdt onder zijn geaardheid. Ik zie geen symptomen van 'n psychische aandoening ‼ Maar je kan de mogelijkheid van euthanasie niet zomaar van tafel vegen. Als hij elke vorm van behandeling heeft geprobeerd en als drie dokters tot de con- clusie komen dat er geen andere optie is".

Familie inlichten
Sébastien heeft in elk geval beslist. "Als iemand mij een mirakelmedicijn zou geven ... waarom niet ?! Maar ik geloof er niet meer in. En ik ben moegestreden, wat ze nu ook nog uitvinden".

Maar Sébastien beseft dat zijn beslissing ook gevolgen zal hebben voor de mensen in zijn omgeving. "Dat wordt het moeilijkste nu: mijn familie inlichten. Dat wordt delicaat".

Zie ook:

bronnen: Nieuwsblad.be / BBC.com