woensdag 15 juni 2016

België · Geweld | Transgender neergestoken door leden van Islamitische Staat

België - Etterbeek - Transfobie  →  Een Tunesische transgender - genaamd 'Sharky' - is zaterdagavond in Etterbeek neergestoken door twee individuen die claimen lid te zijn van terreurorganisatie 'Islamitische Staat'. Het slachtoffer ontvluchtte eerder z'n thuisland al na bedreigingen. De lokale politie heeft de zaak over- gemaakt aan het Brusselse parket.

De Franstalige krant 'La Capitale' bracht dinsdagochtend 't nieuws dat op zaterdagavond een transgender van Tunesische afkomst zwaar zou toegetakeld zijn door enkele individuen ‼ Het slachtoffer, een transgender man van 26 jaar, werd verschillende malen gestoken door zijn bela- gers en moest in het ziekenhuis opgenomen worden.

Het slachtoffer ontvluchtte zijn thuisland al door soortgelijke feiten en zegt bovendien dat zijn aanvallers dezelfde zijn als die van in Tunesië. De aanvallers zouden geclaimd hebben lid te zijn van terreurorganisatie 'IS' ‼ Ook voor de feiten van zaterdag zegt het slachtoffer al door meerdere individuen bedreigd te zijn die zich verbonden aan IS.

'Voorbeeld'
"Het begon al via de sociale media. Ik probeerde eerst de bedreigingen niet serieus te nemen, ook al maakten ze duidelijk dat ze lid waren van Islamitische Staat. Ze zeiden dat ze me zouden doden in de naam van God en van mij 'n voorbeeld zouden maken voor jongeren die de religieu- ze wet niet naleven", aldus het slachtoffer aan La Capitale.

"Het waren dezelfde personen als in Tunesië ‼ Ze zeiden mij dat ze enkel een formeel bevel afwachtten om me te kunnen onthoofden. Ik vrees enorm voor mijn leven", gaat hij verder. "Ik wil m'n naam officieel laten veranderen en in een ander land asiel aanvragen, waar ik niet bedreigd word. Deze mensen volgen me al die tijd al van uit Tunesië".

Nog niemand aangehouden
Het Interfederaal Gelijkekansencentrum UNIA bevestigt aan onze redactie dat er 'n dossier lopende is, zelfs al van voor de feiten van zaterdag– avond. "De laatste daden van agressie dateren inderdaad van dit weekend, maar ervoor was ook al sprake van bedreigingen en fysieke agressie Het slachtoffer werd al via zijn Facebookprofiel bedreigd" ‼ UNIA laat verder weten de zaak bijzonder serieus te nemen en met de advocaat van het slachtoffer in contact te zijn.

Het slachtoffer diende ook een klacht in bij de politie van de zone Montgomery, dat werd bevestigd aan onze redactie. De zaak is ondertussen aan een onderzoeksrechter van het Brusselse parket toevertrouwd. Het parket bevestigt de feiten, maar zegt nog geen bewijs te hebben wat be- treft de motieven van de daders.

Er is nog niemand aangehouden in de zaak, de onderzoeksrechter weigert voorlopig verdere commentaar te geven.

Zie ook:
bronnen: Bruzz.be / Twitter.com – Bruzz.be