maandag 7 april 2014

USA | Het beroemde androgyne model 'Andrej Pejic' lanceert 3D-juwelenlijn ‼

Het beroemde androgyne model Andrej Pejic gaat in zee met Sam H Snyder Design. Samen brengen ze een juwelenlijn die werd ver- vaardigd met een 3D-printer op de markt.

Het Bosnisch-Australische model Andrej Pejic is een pionier op vele vlakken. Toen hij in 2010 begon te werken als model koos hij ervoor om zo- wel als man en als vrouw te poseren. Zo droeg hij een trouwjurk van Jean Paul Gaultier tijdens een modeshow in 2011 en prees hij in datzelfde jaar push-up BH's van Hema aan. Ook in het dagelijkse leven kleedt Andrej zich meestal als vrouw en is hij een boegbeeld voor heel wat trans- gender- en holebi-jongeren.

Tijdens een pauze van 't modellenwerk kroop Pejic achter de ontwerperstafel en kwam op de proppen met een juwelencollectie, Pejic X Snyder. De lijn bestaat uit items van zilver, palladium, 18 karaat goud en witgoud en kwam tot stand met behulp van een 3D-printer. "Het past perfect bij mijn esthetica. Ik hou niet van flashy juwelen of diamanten  Het is een modern en minimalistische collective geworden die ook chunky en stoer oogt", aldus het 22-jarige model in een interview met Fashionista.com.

Goed doel
Een deel van de opbrengst gaat naar het Ali Forney Center, een organisatie die dakloze jongeren uit de LGBTQ-gemeenschap helpt met steun en medische hulp. "Het is een goed doel voor een nichemarkt" ‼, vertelt Andrej. "Ik heb geluk gehad dat mijn familie mijn geaardheid aanvaarde, maar dat is helaas heel vaak niet het geval bij andere lotgenoten. Kinderen worden op straat gezet omwille van wie ze zijn", lichtte hij verder toe.

Het is de eerste ontwerpersklus die het model aannam, maar vast niet de laatste  "Ik heb veel ideeën: dingen waar ik van vind dat ze op de markt moeten komen. Er komen met zekerheid nog producten van mijn hand", zei het enthousiaste model.


bronnen: Knack.be / Fashionista.com / YouTube.com