Boeddhistische monniken en leraren in Nederland hebben zich
de afgelopen decennia schuldig gemaakt aan seksueel misbruik van leerlingen,
zowel mannen als vrouwen. In enkele gevallen waren de slachtoffers minderjarig.
Er zijn misbruikaffaires in onder meer Waalwijk, Middelburg en Makkinga
(Friesland), aldus NOS.nl.
Over het misbruik is in sommige gevallen tientallen jaren
gezwegen. Maar na de schandalen in onder meer de katholieke kerk komen nu
ook slachtoffers van misbruik door boeddhistische leiders met hun verhaal
naar buiten.
Thaise monnik
De afgelopen maanden sprak de NOS, in samenwerking met
Boeddhisme-kenner Rob Hogendoorn, onder
anderen met drie slachtoffers van een Thaise monnik die na zijn komst naar
Nederland in de jaren 70 zeker twintig jaar lang jonge mannen misbruikte of
pogingen daartoe deed.
Deze Mettavihari moest volgens betrokkenen begin jaren 80
uit zijn tempel in Waalwijk vertrekken. Aanleiding zou een melding bij de
politie zijn geweest over het lastigvallen van een minderjarige.
Eerder deze maand besloot een aantal van Mettavihari's
volgelingen zijn "herhaald grensoverschrijdend gedrag" na tientallen jaren
zwijgen naar buiten te brengen. Uit hun verklaring bleek dat zij er al tientallen jaren weet van
hadden. Reden om nu wel openheid te betrachten is volgens hen
dat recent eigen onderzoek laat zien dat het misbruik omvangrijker was dan
zij tot nu toe dachten.
Deze affaire rond de in 2007 overleden Mettavihari staat
niet op zich. De NOS dook ook in twee andere grote schandalen waarbij leraren
misbruik maakten van hun machtspositie ten opzichte van vaak heel kwetsbare
leerlingen. In beide kwesties stapten betrokkenen naar de politie, maar deed
uiteindelijk niemand aangifte. Die kwesties speelden zich af op verschillende
plekken.
- Een boeddhistisch centrum in Middelburg, waar
'Kelsang Chöpel' (de Oostenrijker Gerhard Mattioli) zich in de periode
2001-2008 schuldig maakte aan intimidatie en seksueel misbruik van vrouwelijke
leerlingen. In notulen van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) sprak de
toenmalige voorzitter van "een zelfbenoemde lama" (leraar) die "op een
vreselijke manier heeft huisgehouden". De BUN stuurde een aantal mensen om met
de slachtoffers te spreken en gaf verder geen ruchtbaarheid aan het
schandaal.
- Een klooster in het Friese Makkinga. Eind 2001 legde
'Dhammawiranatha' (daarna weer Pierre Krul uit Den Haag) zijn monnikspij af
nadat hij was geconfronteerd met de vele seksuele relaties die hij was
aangegaan met vrouwen. Ook in dit geval deden betrokkenen een beroep op de
BUN. Een bestuurslid noteerde: "De verhalen waren echt onthutsend:
hersenspoeling, ophitsen, financieel kaalplukken, seksuele relaties met
(doorgaans mentaal afhankelijke) vrouwen, maar ook met heel jonge, minderjarige
meisjes". Deze kwestie is de enige die wel de pers haalde. De website van zijn
organisatie geeft de indruk dat Krul in elk geval vorig jaar nog actief was als
leraar.
Ook zeer recent waren er misbruikzaken in boeddhistische
kring. De boeddhistische leraar 'Frank Uyttebroeck' meldt dat sinds
2010 nog zeker vijf andere mensen hulp bij hem hebben gezocht, die
misbruikt waren door vijf verschillende leraren. Twee van hen waren zo
getraumatiseerd, dat hij ze heeft doorverwezen naar het medische circuit. De
namen van de leraren in kwestie wil hij niet noemen, naar eigen zeggen
omdat hij dat de slachtoffers heeft moeten beloven.
Zwijgcultuur
De slachtoffers die wel bereid zijn naar buiten te treden
vinden het hoog tijd dat die zwijgcultuur wordt doorbroken, zoals in de
katholieke kerk is gebeurd. Zij verwijzen naar het voorbeeld van de Verenigde
Staten, waar honderd Zenleraren afgelopen januari een open brief publiceerden
waarin zij hun excuses aanboden voor hun "collectieve falen" in de strijd tegen
het misbruik.
Hoogleraar praktische theologie 'Ruard Ganzevoort',
gespecialiseerd in religie en trauma's, is niet verbaasd dat nu ook bij de
boeddhisten dit probleem aan de oppervlakte komt. "Je ziet in elke religieuze
traditie dat als je kwetsbare mensen in contact brengt met mensen die je veel
gezag toekent, met te weinig toezicht, er misbruik plaatsvindt".
Gedragscodes
De meeste boeddhistische organisaties in Nederland beginnen
nu pas na te denken over maatregelen om het seksueel misbruik in
eigen kring te stoppen en slachtoffers beter te helpen. Na vragen van de
NOS hierover stuurde het bestuur van de Boeddhistische Unie
Nederland onlangs een oproep aan de ruim veertig aangesloten centra.
Daarin wijst de BUN, het aanspreekpunt van de overheid voor
de 50.000 tot 65.000 boeddhisten in Nederland, op het belang van
voorzorgsmaatregelen. "Bijvoorbeeld door middel van vertrouwenspersonen,
gedragscodes of anderszins". Ook waarschuwt het bestuur individuele boeddhisten
"zich goed te oriënteren en na te denken" voordat zij zich bij een bepaalde
organisatie of leraar aansluiten.
"Ik wil dit vooral vertellen om duidelijk te maken dat
je meteen moet optreden als iets niet deugt", zegt 'Patrick Franssen', die in de
jaren 70 vanaf zijn 19de naar eigen zeggen veertig tot vijftig keer werd
misbruikt door Mettavihari. "Je moet het vroeg stoppen, anders gebeuren er
steeds gekkere dingen. En niet bang zijn voor negatieve publiciteit. Het
boeddhisme kan wel een stootje hebben, dat is veel groter dan dit soort
kwesties".
Zie ook:
Boeddhistische leraar uit Middelburg beticht van seksueel misbruik / Misbruik bij Boeddhisten in Nederland
Seksueel misbruik bij boeddhisten in Nederland / Zelfs de Dalai Lama worstelt met thema 'seksueel misbruik'
bronnen: NOS.nl - Bas de Vries / YouTube.com