zaterdag 30 maart 2013

Kiezen tussen Geloof en Geluk


In het boek 'Mijn geloof en mijn geluk' komen 24 Islamitische jongens en meiden uit Nederland en Vlaanderen uitgebreid aan het woord over hun homoseksuele gevoelens. Het betreft een reeks zeer persoonlijke levensverhalen over lastige keuzes en morele dilemma's. Omdat verstoting door familie en gemeenschap vaak voorkomt, kiezen velen ervoor hun seksuele voorkeur geheim te houden. Toegeven aan de gevoelens zorgt vaak voor een interne strijd waarbij geloof en geluk in tegenspraak zijn met elkaar.

'Mijn geloof en mijn geluk' werd alweer ruim 10 jaar geleden gepubliceerd maar de verhouding Islam en homoseksualiteit is nog altijd een zeer actueel onderwerp. Gay.nl zal daarom de komende periode iedere maand een persoonlijk verhaal uit het boek online plaatsen. Als kick-off van deze speciale reeks hebben we één van de schrijvers geïnterviewd. Lees hoe de Palestijnse journalist Imad el Kaka te werk ging voor dit bijzon- dere boek en wat hij vandaag de dag vindt van de situatie omtrent Islamitische homo's.

Waarom een boek over Islam en homoseksualiteit ?!
Op een forum las ik dat de Schorerstichting op zoek was naar journalisten die een boek wilden schrijven over Islam en homoseksualiteit. Ik was toen nog niet zo lang afgestudeerd als journalist en mijn eindexamenproject ging toevallig over Islamitische homo's. Ik vond het erg belangrijk dat hier een boek over geschreven zou worden omdat het me een goede manier leek om moslimhomo's herkenning en steun te bieden. Ik heb me toen aangemeld en na een goed gesprek werd ik aangenomen. We besloten dat het boek moest bestaan uit een reeks interviews met Isla- mitische jongens en meiden met homoseksuele gevoelens. Ik zou me richten op de mannen en Hatice Kursun werd erbij betrokken om de vrouwen te interviewen.

Hoe kwamen jullie in contact met Islamitische homojongeren ?!
Het COC organiseerde destijds regelmatig workshops en feesten voor multiculturele homojongeren. Door deze te bezoeken kwam ik in contact met de doelgroep. Ook het internet bood mij diverse mogelijkheden en zo sprak ik via diverse homokanalen jongens aan. Mijn eigen Islamiti- sche achtergrond heeft me enorm geholpen om moslimhomo’s aan het praten te krijgen. In veel buitenlandse culturen is het respect voor je ouders ontzettend belangrijk en verraad je zelfs je omgeving door uit de kast te komen. Ik begreep dat maar al te goed en uiteindelijk sprak ik zo'n 40 jongens waarvan 12 verhalen zijn gepubliceerd.

Welke vragen kwamen in ieder interview terug ?!
De hoofdvraag was toch wel waarom de verhouding tussen Islam en homoseksualiteit nou zo'n enorme worsteling was. Ook was het interessant om erachter te komen hoe die jongens daar dan uit probeerden te komen. Tevens wilde ik graag weten hoe ze de strijd tussen het geloof en het persoonlijke geluk een plek in hun leven gaven. Het emotionele aspect was daarbij het belangrijkst. Hoe ga je met je emoties om en hoe kijkt jouw omgeving daar tegenaan ?! Wat heeft dat met je gedaan en kun je nu zijn wie je bent ?! Veel jongens belden mij na het interview weer op om nog eens na te praten en dat hielp me het verhaal nog beter te begrijpen.

Welk interview is je het meest bijgebleven ?!
Het verhaal 'Vechten tegen de bierkaai' van Rafi is me het meest bijgebleven. Deze jongen vertelde me dat zolang zijn vader nog leefde, hij nooit helemaal vrij zou zijn. Zijn broer en zus accepteerden het wel, maar zijn Pakistaanse vader vond dat hij het maar moest oplossen en weer hetero diende te worden. Ik vond het kenmerkend voor de strijd die veel homojongeren leveren. Aan de ene kant wilde hij de perfecte zoon zijn en z'n vader niet teleurstellen, maar aan de andere kant kon hij daardoor niet openlijk homoseksueel zijn en laten zien wie hij daadwerkelijk was.

Hoe moeilijk is het anno 2013 om moslim én homoseksueel te zijn ?!
Het blijft een moeilijke zaak omdat de Koran nu eenmaal bepaalde passages bevat waaruit blijkt dat homoseksualiteit verwerpelijk is. Ik denk echter wel dat de situatie is verbeterd. De jongste generatie moslims is in Nederland geboren en deze groep zal het hopelijk meer tolereren. Ik denk dat het nog te vroeg is voor volledige acceptatie maar het zal enigszins meer gedoogd worden. Toen ik tien jaar geleden het boek schreef werden veel jongens mishandeld en geslagen. Ik denk en hoop in ieder geval dat die extreme gevallen in de tussentijd sterk zijn afgenomen. Tegelijkertijd is het boek nog steeds bijzonder actueel omdat het grootste deel van deze Islamitische homojongeren nog altijd problemen ervaart.

Wat moet er nog gebeuren om de huidige situatie te verbeteren ?!
De verhouding tussen Islam en homoseksualiteit moet zo veel mogelijk bespreekbaar worden gemaakt. Ook moet de Islamitische gemeenschap deze groep als een normaal onderdeel van de maatschappij gaan zien. Bovendien is het erg belangrijk dat ouders hun homoseksuele zoon of dochter accepteren en daar tevens voor uitkomen. Over tien jaar zijn de meeste moslims in Nederland hier geboren en getogen. Hopelijk kun- nen moslimkinderen dan rekenen op onvoorwaardelijke liefde van hun ouders en zullen moslimouders beseffen dat er meer smaakjes zijn dan alleen de welbekende heteroseksuele smaak.

Kevin Abdoelkariem

bronnen: Gay.nl / KRO.nl · Uit de Kast / Uitzending Gemist

Volgende maand wordt het eerste verhaal uit 'Mijn geloof en mijn geluk' online geplaatst. Wil je het boek bestellen, klik dan HIER ‼
x
Kijk·Tip - Onlangs wijdde het programma 'Uit de Kast' een speciale aflevering aan Homoseksualiteit in de Moslimcultuur