donderdag 2 juni 2016

Rotterdam - LHBT's – Elijah Tevrede | "Ze negeerden me, omdat ik Homo ben"



'Flikker' roepen leerlingen telkens als Elijah Tevrede (15) danst op het schoolplein van Penta College Hoogvliet. De derdeklasser stopt dan niet met dansen, maar beweegt 'net iets mannelijker' voort.

De Rotterdammer weet sinds zijn 5de dat hij op jongens valt. Sinds de brugklas past hij op zijn tellen als hij in de buurt van hetero's van hetzelf- de geslacht komt. "Ik ben niet heel flamboyant, maar ik gebruik graag stemmetjes en knip met mijn vingers. Die trekjes zitten in mij ... maar ik onderdruk ze om rare blikken te voorkomen".

"Ik word 'niet echt' gepest" ‼, zegt Elijah Tevrede. "Maar als ik aan klasgenoten vertel dat ik een jongen leuk vind en iemand roept dat dit goor is, dan gilt de hele aula mee. Ik krijg ook lacherige vragen over seks, ze willen weten of ik het anaal doe. Ongepast, toch" ?!

Elijah Tevrede wil acteur worden, de rol van onaantastbare is vooralsnog zijn specialiteit. Hij lacht met iedereen mee, is al lang blij dat klasge- noten met hem praten. Dat was vorig jaar wel anders - op een school in Spijkenisse ‼ "Daar waren veel Turkse en Marokkaanse jongens die mij vanaf dag één niet mochten". Een meisje kwam hun boodschap overbrengen. "Deze gasten negeren jou omdat je homo bent", zei ze.

Scheldwoord.
Ook in zijn nieuwe klas in Hoogvliet krijgt Elijah regelmatig het bevel 'minder gay' te doen ‼ "Alleen mijn favoriete docente Mariken Heijwegen zegt daar iets van. Zij vindt het niet oké om homo als scheldwoord te gebruiken".

Elijah Tevrede en Mariken Heijwegen organiseerde hij Paarse Vrijdag, waarop scholieren en docenten worden opgeroepen om paars te dragen en zo hun solidariteit met homo's en transgenders te tonen. "Veel deden mee - maar er waren ook jongens die ons uitlachten ‼ Dat geeft niet, ik was al blij dat ik het niet in mijn eentje hoefde te doen. In Spijkenisse durfde ik geen docenten om hulp te vragen, ze waren te christelijk of niet open-minded".

Elijah Tevrede wordt vooral via internet afgekeurd ‼ "Leeftijdsgenoten blokkeren me op Instagram of taggen elkaar onder mijn foto's. "Hij is echt Gay", schrijven ze dan. Nadat ik had meegedaan aan Puberruil werd ik kankerhomo genoemd, ze schreven dat ik zelfmoord moest plegen".

Respect
Dat raakte hem, maar brak hem niet. "Even wenste ik dat ik geen homo was, maar dat bén ik wel. Ik ga niet faken dat ik hetero ben in de hoop dat anderen me accepteren. Ik accepteer mezelf en hopelijk dwingt dat respect af".

Op zijn achtiende kan hij echt zichzelf zijn, voorspelt hij. "Het wordt pas makkelijker als meer jongens om me heen uit de kast durven te komen Ik ken nu niemand waarmee ik naar de bioscoop ga en daarna kan zoenen of zo - zoals heterojongeren dat volgens mij doen ‼ Jonge homo's zijn al snel aangewezen op de harde - online gayscene. Veel homo's voegen mij toe op Facebook zonder dat ze me kennen, mannen van boven de 40 sturen me ongevraagd foto's van hun geslachtsdeel. "Hallo, ik ben 15"  Volgens mij zouden mensen dit pedofilie vinden als ik een heteromeisje was, maar nu lijkt het normaal. Alsof ik anders ben omdat ik homo ben" ?!

Zie ook:
Rotterdamse jeugd is liever niet bevriend met een Homo  /  R'dam | "Gijzeling na date in Rotterdam beëindigd door politie" ‼   

bronnen: AD.nl – Algemeen Dagblad / YouTube.com – Elijah Tevrede