zondag 17 mei 2015

Conchita Wurst: "De mensen denken ten onrechte dat ik een Transvrouw ben"

Conchita Wurst, de winnaar van Eurovisie Songfestival van vorig jaar, ontkent wat mensen nogal eens van haar denken: dat ze een transvrouw is. "Ik ben een man in een jurk en ben er blij mee", aldus Conchita. "Daar ben ik heel strikt in. 'Ik perform', het is toneel, glamour, maar niet het echte leven. Voor transmensen is er niets glamoureus aan om in een verkeerd lichaam te zijn geboren".
Komende week fungeert Conchita als gastvrouw tijdens het Songfestival in Wenen. In een interview in The Guardian zegt Conchita als kind al in een rokje naar Kindergarten te zijn gegaan: "Eigenlijk was ik een durfal. Ik kan me net herinneren hoe de andere kinderen erop reageerden. Mijn moeder zei dat ze om de hoek bleef wachten voor het geval ik zou worden uitgelachen". Eerder zei ze dat ze op school in elkaar werd geslagen omdat ze een jurk droeg. Na het winnen van het Songfestival werd Conchita op slag een icoon voor LGBT-rechten. Ze trad op bij zowel de Verenigde Naties als het Europees Parlement.
Debuutalbum 'Conchita Wurst' verschenen
Ruim een jaar na haar overwinning in Kopenhagen en (niet geheel toevallig) weer in songfestivaltijd is vrijdag het debuutalbum van ...     
'Conchita Wurst' verschenen. Het album getiteld 'Conchita' bevat natuurlijk 'Rise Like A Phoenix' en de opvolgers 'Heroes' en 'You Are Unstoppable'.
Tracklist:   01. You Are Unstoppable - 02. Up For Air - 03. Put That Fire Out - 04. Colours Of Your Love - 05. Out Of Body Experience - 06. Where Have All The Good Men Gone - 07. Somebody To Love - 08. Firestorm - 09. Pure - 10. Heroes - 11. Rise Like A Phoenix - 12. Other Side Of Me.

Zie ook:  Oostenrijk | "60 jaar 'Songfestival feesten' van start met Conchita Wurst"  /  Conchita Wurst – Tom Neuwirth → Wikipedia
bronnen: Gay.blog.nl / PinkNews.co.uk / TheGuardian.com / SongFestivalWeblog.nl / YouTube.com