woensdag 13 februari 2013

Homostel laat zich niet wegpesten


Arnoud van Rooij (39) uit Amsterdam-West werd in één jaar vier keer uitgemaakt voor vuile flikker, met een verhuizing tot gevolg. Maar zijn restaurant geeft hij niet op voor de terreur. "Dit moet hier stoppen, dit is vrij West" !!

"We krijgen je wel weg" riepen de zes jongens die restaurant 'Van de Buurt' in de Gerard Callenburgstraat van uitbater Arnoud van Rooij (39) zaterdagavond bekogelden met sneeuwballen. Ook zondagavond was het weer raak, toen vloog een ijsbal richting een gast met een baby op de arm. In Het Parool reageert Van Rooij aangeslagen, maar ook strijdvaardig. "Toen ik daar stond, midden in mijn restaurant, dacht ik: dit mag niet gebeuren, niet in de wijk waar ik leef. Het tast mijn waardigheid aan, het kwetst me als mens."

Sportschool en Sauna
Het was niet voor het eerst dat Van Rooij vanwege zijn seksuele geaardheid wordt gediscrimineerd in het stadsdeel waar hij woont en werkt. In de douche van zijn toenmalige sportschool op het Bos en Lommerplein kreeg hij geregeld 'homo' naar zijn hoofd, begin vorig jaar schold een oudere man hem uit in de sauna: "Vuile, gore flikker, rot op, je hoort hier niet". In april, toen hij met zijn man naar huis liep via het plein van de Tijl Uilenspiegelschool, spuugde een jongen hem op de borst en siste die "flikker".

In beide gevallen deed hij aangifte en werd de dader aangehouden. Toch kon het niet voorkomen dat zijn man zich niet langer veilig voelde in 'hun' Erasmusparkbuurt, waar hij ook vaak 's avonds moest fietsen. Het deed ze een half jaar geleden besluiten naar de Westerparkbuurt te verhuizen. "Maar nu zijn blijkbaar ook mijn restaurant en de gasten de dupe. Mijn man is wat introverter, maar ik ben strijdvaardig: ik kan niet langer de voordeur sluiten en doen alsof er niets gebeurd is."

Aangifte
Na het incident op zondag heeft Van Rooij contact gezocht met stadsdeelvoorzitter van West, Martien Kuitenbrouwer. De jongens, die voor een groot deel bekend zijn bij het stadsdeel, zijn maandagavond thuis opgezocht. De komende tijd wordt extra gesurveilleerd in de buurt. Van Rooij doet deze week aangifte.

bron: Parool.nl