zondag 10 april 2016

Den Bosch | Soos voor LHBT'ers met een beperking in: Gaycafé De Kabberdoes

's-Hertogenbosch  →  Elke tweede zaterdag van de maand organiseert COC Noordoost Brabant in gaycafé De Kabberdoes aan de Sint-Josephstraat een soosmiddag voor LHBT'ers met een beperking   Ontegenzeglijk een van de weinige gelegenheden in z'n soort waar acceptatie het sleutelwoord vormt.

Het is nog niet zo druk, maar de sfeer zit er goed in. De (nieuwe) bareigenaren Jeffrey Verwey en Jelmer Mulders doen er alles aan om het hun klanten zoveel mogelijk naar hun zin te maken. De muziek - die allerlei genres omvat - is nadrukkelijk aanwezig maar niet overheersend ‼ Genoeg ruimte voor een gesprek dus.

Vaste klant
Aan de bar zitten een stuk of tien personen, onder wie de 28-jarige Eva Wildschut uit Rosmalen  Ze geldt als een vaste soosbezoeker, al sinds 2009. "Ik heb een vorm van autisme, in combinatie met een lichte verstandelijke beperking. En ik ben lesbisch. In het reguliere uitgangswereld- je voel ik me niet veilig - hier des te meer". "Ik heb nu geen last van roofzuchtige mannen die iets van me willen, heerlijk toch" ?!, glundert Eva Wildschut. "In het dagelijkse leven zie je duidelijk dat LHBT-ers met een beperking niet of nauwelijks geaccepteerd worden. Dat is in en in triest, maar zoiets verandert helaas niet van de ene op de andere dag. Vandaar dat het hebben van een uitlaatklep als deze ontzettend belangrijk voor me is".

Schulp
De visueel gehandicapte Richel Brunken (29) uit Doorn is samen met zijn partner Henk Louters uit Arnhem eveneens neergestreken aan de bar. "Ik kom hier ook al vanaf 2009. Op deze locatie hoef je voor niemand in je schulp te kruipen  In Nederland zijn in totaal minder dan 20 initia- tieven die op deze leest geschoeid zijn. Vanwege de hoge mate van acceptatie is dit ronduit m'n favoriet, waardoor ik het geen enkel probleem vind om telkens zo ver te moeten reizen", aldus Richel Brunken.

bronnen: BD.nl – Brabants Dagblad / COC·NoordoostBrabant.nl