zaterdag 4 juli 2015

Marokko | "De Premier van Marokko veroordeelt geweld tegen Homo in Fez" ‼

Premier van Marokko Abdelilah Benkirane (Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling) heeft het geweld in Fez (Fès) veroordeeld. Daar werd een homoman of transvrouw belaagd en moest beschermd worden door de politie.

"Niemand heeft het recht om als zelfbenoemde rechter op te treden voor gerechtigheid", zei de premier volgens MarokoNieuws.nl. Geweld gaat in tegen Marokkaanse principes, aldus de eerste minister. "Degenen die verantwoordelijk zijn voor gewelddadige daden hebben geen respect voor de principes en tradities van de Marokkaanse maatschappij".

Het slachtoffer, soms omschreven als homoman, soms als transvrouw, getuigde tegen Goud.ma over het geweld. Het startte met een ruzie tussen het slachtoffer en een taxichauffeur over de prijs van een rit. "Na onze discussie griste hij mijn telefoons en portemonnee uit mijn handen en begon te schreeuwen om de aandacht te trekken en te ontsnappen met mijn telefoon".  

De menigte mengde zich in de discussie en koos de kant van de taxichaffeur. "Ze hebben het recht niet om me aan te vallen en te vernederen terwijl ik in een taxi zat. In plaats van de arrestatie van de aanvallers, arresteerde de politie mij en hield me opgesloten van 1 tot 12 uur zonder eten. Waarom" ?!

De politie belette wel dat het slachtoffer nog meer aangevallen werd. Er werden ook twee arrestaties verricht.

Zie ook:  Premier Marokko reageert op mishandeling Homo in Fes  /  Marokkaanse Homo doet verhaal over brute mishandeling

bronnen: ZiZo-Magazine.be / YouTube.com