woensdag 5 oktober 2016

Docu "Uit de Kast, en dan" ?! | "Jonge Homo's vertellen over hun Coming Out"

Omroep West - "Uit de Kast, en dan" ?!   Journalist Johan Overdevest (42) heeft voor Omroep West de documentaire "Uit de Kast, en dan" ?! gemaakt, in het kader van Coming Out Day op 11 oktober. Johan Overdevest, zelf homoseksueel, spreekt vandaag en zaterdag in de uitzending met drie homojongeren, die negatieve reacties over hun geaardheid krijgen.

Wat vindt u van de acceptatie van Homoseksuelen ?!
"Ik wil benadrukken dat ik in grote lijnen blij ben hoe het eraan toe gaat in Den Haag en Nederland"  "Ik kan bijna overal met mijn vriend over straat lopen en ik kan met hem trouwen  Maar we zijn er als samenleving nog niet. Dat blijkt wel uit de gesprekken die ik heb gevoerd met de jongeren. Zo haat de vader van een van de jongens (Lennart) homo's zonder een duidelijke reden".

Hangt acceptatie ook van het milieu af ?!
"In mijn beleving wel, maar het is niet zo dat geloof en culturele achtergrond per definitie een rol spelen. De jongeren met wie ik heb gesproken hebben heel diverse achtergronden.  Zo vertelt een Islamitisch meisje (Lena) dat haar moeder vindt dat ze een ziekte heeft  Maar ook een Hol- lands meisje (Quine) uit Wassenaar krijgt negatieve reacties op school".
                                                
Zoals ?!
"Ze krijgt te horen dat ze vies is, alleen omdat ze op vrouwen valt  Of dat ze haar seksuele geaardheid heeft verzonnen en ze zich aanstelt en aandacht wil".

Wat wilt u bereiken met uw documentaire ?!
"Ik wil duidelijk maken dat de Coming Out Day nog echt nodig is. Het is niet zo dat we door de Gay Pride er al helemaal zijn. Veel mensen heb- ben geen idee dat ze anderen kwetsen  Mijn doel is hen beter te laten nadenken.  Nu, in 2016, maken sommige mensen zich nog druk om een vrijwillige reactie tussen twee volwassen mensen en dat twee mannen met elkaar zoenen. Waar ben je dan mee bezig" ?!

Zie ook:  OmroepWest.nl | Documentaire: "Uit de Kast, en dan" ?!  /  DenHaagFM.nl | Documentaire: "Uit de Kast, en dan" ?!

bronnen: AD.nl - Algemeen Dagblad / Twitter.com – COC Haaglanden / OmroepWest.nl  Video