woensdag 9 september 2015

COC Nederland – Amsterdam | Agressie tegen Transgenders lijkt toe te nemen

Agressie tegen Transgenders lijkt in Nederland en met name in Amsterdam toe te nemen. Het COC maakt zich na recente incidenten in Amsterdam zorgen over toenemende agressie tegen Transgenders en Travestieten, aldus Parool.nl.

"Vroeger liep ik rustig op een zaterdagavond door Amsterdam", zegt Jeanine, een transgender vrouw tegenover het Parool. "Ik ga nu ruim 25 jaar door het leven als Jeanine, maar ben de laatste tijd voorzichtiger geworden op straat. Ik pak nu altijd de fiets, dan ben je een stuk sneller als ze achter je aan komen".

Woensdag werd een verdachte gepakt voor het mishandelen van een transgender persoon op het Afrikanerplein in Amsterdam. Twee weken eerder kreeg een transgender prostituee te maken met zwaar geweld.

Diva Mayday werd eind augustus op het Rembrandtplein van haar fiets getrokken en in elkaar geslagen. "Ik snap dat het apart kan zijn om een transgender, dragqueen, homo of lesbienne te zien als je het niet gewend bent", zegt Mayday. "Maar dat betekent niet dat je het recht hebt iemand uit te schelden, of fysiek geweld te gebruiken. Ik hoor de laatste tijd veel verhalen van vrienden die worden aangevallen of bedreigd vanwege hun geaardheid of uiterlijk".

In Nederland zijn ongeveer vijftigduizend transgender personen. Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 2012, de recentste cijfers, blijkt dat vier op de tien worden gediscrimineerd. Het COC ziet een stijging van het aantal incidenten en maakt zich zorgen.

Volgens woordvoerder Ellie Lust van de politie Amsterdam blijkt die toename niet direct uit de cijfers. "Maar cijfers zeggen weinig over dit onderwerp. Ik spreek geregeld voor LHTB-groepen en vraag dan hoe vaak zij wel eens iets vervelends hebben meegemaakt vanwege hun genderidentiteit. Dan steekt bijna iedereen een hand omhoog. Als ik daarna vraag wie aangifte heeft gedaan, gaan veel handen naar beneden".

bronnen: Gay.nl / Parool.nl / COC.nl / AT5.nl