dinsdag 18 augustus 2015

GGD Amsterdam - Erik Ploeg | "Nieuw apparaat moet Hiv sneller ontdekken" ‼

De GGD in Amsterdam gebruikt vanaf vandaag - dinsdag 18 augustus 2015 - een nieuwe testmachine waarmee het Hiv-virus al een week na besmetting kan worden opgespoord.

Nu is die periode nog zo'n drie maanden. Voor theaterdocent en acteur Erik Ploeg (43) komt de nieuwe testmethode te laat: "Hij hoorde in januari al dat hij Hiv-positief is".

Erik Ploeg was moe, doodmoe. "Ik zat midden in een zware verhuizing en dacht dat ik daarom zo futloos was". Wekenlang kampte hij met een zware griep. "Het was op een bepaald moment zelfs zo erg, ik had niet eens meer de kracht om een vuilniszak naar buiten te brengen".

Vrienden dwingen Erik Ploeg uiteindelijk om naar het ziekenhuis te gaan. Daar vertellen dokters hem wat hij onder de leden heeft: "Hiv". Erik, die op mannen valt, reageert met verbazing: "Ik wist zeker dat ik geen onveilige seks had gehad. Ik ben zelfs vrijwilliger voor de GGD, waar ik praat over safe sex. Hiv had ik daarom nooit verwacht".

Hoe dan ?!
Erik besluit contact te zoeken met zijn bedpartners. Hij wil weten hoe hij het virus heeft kunnen oplopen. Eentje blijkt ook flink ziek te zijn geweest. "Hij vertelde me dat hij net was getest op soa's en dat hij helemaal gezond was. Maar de uitslag van een standdaardtest geeft eigenlijk een beeld van een paar maanden terug. Toen hij zich na ons gesprek weer liet testen bleek hij toch acute Hiv te hebben".

Juist in de eerste weken dat iemand het virus heeft, is de kans op besmetting het grootst. Het verklaart hoe Erik de ziekte kon oplopen, zelfs tijdens veilige seks. "Eigenlijk is het pure pech. Ik zit aan de verkeerde kant van de statistieken".



     
Nieuwe test
Elk jaar zijn er zo'n 1100 nieuwe Hiv-gevallen in Nederland. De nieuwe test in Amsterdam moet dit aantal omlaag brengen ‼
Via de website Heb ik Hiv ?! kunnen mensen eerst zien of zij symptomen van acute Hiv vertonen. Is dat het geval, dan krijg je een verwijsbrief voor de GGD in Amsterdam. Als je het virus blijkt te hebben kan dezelfde dag nog worden gestart met een behandeling.

Snel na de ontdekking van zijn ziekte start Erik met medicatie, waardoor hij zich weer een stuk beter gaat voelen. "Met Hiv is tegenwoordig goed te leven, ik ben gewoon gezond nu". Hij laat een stilte vallen. "Ik zit alleen wel de rest van mijn leven vast aan dure medicijnen".

Zie ook:
bronnen: RTL·Nieuws.nl / GGD.Amsterdam.nl / SoaAids.nl / ManTotMan.nl