vrijdag 8 mei 2015

Amsterdam – Mayday | "Drag queen 'Mayday' bedreigd met een vuurwapen" ‼

Amsterdamse drag queen 'Mayday' is gisteren in de vroege ochtend met een vuurwapen bedreigd. De dader is door de politie opgepakt.
Mayday was na een klus in de stad nog even iets gaan drinken. Na afloop stond ze met twee vrienden buiten, toen er twee mannen op het vriendengroepje af liepen. "Het leek alsof een van de twee op de uitkijk bleef staan, terwijl de ander heel agressief naar me toe kwam". Het groepje werd eerst om een vuurtje gevraagd, toen uitgescholden. "Ze riepen wel 'freak' en 'homo', maar ik denk niet dat het een gerichte actie was. Ik viel natuurlijk veel meer op, omdat ik als vrouw was", aldus de Amsterdamse entertainer.

"Het kwam echt op me over alsof die jongen op zoek was naar ruzie, naar confrontatie. Maar wij bleven juist rustig en gingen er niet op in. Toen hij riep "als ik wil, kan ik jullie allemaal doodmaken" en liet zien dat hij een pistool bij zich had, dacht ik meteen: wegwezen hier. Het leek wel een film".

Mayday belde 112, de politie was snel ter plaatse en de man werd uiteindelijk op het Koningsplein opgepakt. Mayday moest ook mee om een verklaring af te leggen. "Die man was helemaal door het dolle heen en aan het schreeuwen op het politiebureau. De politie zei later nog tegen me dat het een wonder is dat er niks is gebeurd, dat ze het goed vonden dat wij zo kalm waren gebleven".

Het was een heftige ervaring voor de drag queen, die naar eigen zeggen wel vaker meemaakt dat er negatief op haar gereageerd wordt op straat, maar niet eerder zo extreem. "Ik ben blij dat het uiteindelijk met een sisser is afgelopen. Toen het gebeurde was wel op m'n hoede, maar ik bleef kalm. Maar als ik eraan terugdenk vind ik het wel heftiger dan ik aanvankelijk dacht".

Zie ook:  Mayday op straat met vuurwapen bedreigd  /  Travestiet 'Mayday' bedreigd met geladen vuurwapen

bronnen: Gay.nl / YouTube.com              Foto's: Taco van der Werf