donderdag 18 februari 2016

Drachten | 'Bas van der Meer' krijgt gelijk: "Bedrijf mocht hem niet weigeren"

Drachten  →  "Ik ben in gelijk gesteld", schrijft Bas blij. Hij mocht geen stage lopen bij een tuinbedrijf in Drachten vanwege zijn homo- seksuele geaardheid, maar hij liet het daar niet bij zitten.

Bas van der Meer (25) uit Drachten dacht dat alles geregeld was. Maar hij kreeg eind november een vreemde e-mail van het bedrijf waar hij stage zou gaan lopen. Hij werd op het laatste moment toch afgewezen omdat hij 'openlijk homo is'.

Diep geraakt
"De mail die ik heb gekregen heeft mij diep geraakt. Ik word gediscrimineerd vanwege mijn seksuele geaardheid", schreef Bas op z'n Facebook- pagina. "Niet het feit dat ik een andere geaardheid heb is het probleem - maar het uiten ervan wel. Het bedrijf kwam er namelijk via mijn Face- bookaccount achter dat ik een vriend heb".

Bas besloot de zaak aanhangig te maken bij het College voor de Rechten van de Mens  Die zegt dat firma A. Th. de Boer & Zonen uit Drachten de student niet had mogen weigeren. 'Onbetwist is vast komen te staan dat hij is afgewezen door zijn seksuele geaardheid', staat in het oordeel dat de student gisteren op Facebook zette (groene vak): 
                              
                                                       
Onderscheid verboden
Volgens het College staat het bedrijf niet boven de wet. "Onderscheid op homoseksuele gerichtheid is verboden", staat in het vonnis.

Bas is blij met de uitspraak: "Erg fijn om te horen dat er sprake is van discriminatie, en dat de wetgeving nog altijd boven geloofsovertuiging staat". Vandaag spreekt de jongen ook nog met het Openbaar Ministerie over gerechtelijke vervolging. Een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens is niet bindend, maar weegt wel zwaar mee als de rechter zich er over gaat uitspreken.

En de firma A. Th. De Boer ?!  Niet verrassend, maar die wil niet inhoudelijk reageren. "Daar doen we geen uitspraken over", zegt een woord- voerder tegen RTL Nieuws. Waarom niet ?!  "Daar hebben we onze redenen voor".

Zie ook:
bronnen: RTL·Nieuws.nl / Facebook.com / YouTube.com