zondag 20 december 2015

VS | Lesbische 'Abby Wambach' neemt in schoonheid afscheid van het voetbal

USA – Voetbal    De lesbische voetbalster Abby Wambach, een van de grootste voetbalsters aller tijden, hangt haar voetbalschoenen aan de haak op haar 35ste. In oktober had ze dit reeds aangekondigd na ontvangst door Barack Obama op het Witte Huis. Afgelopen woensdag speelde ze haar laatste wedstrijd in het nationale vrouwenvoetbalteam van de Verenigde Staten tegen China en nam ze in schoonheid afscheid van haar voetbalcarrière.

Gouden voetbalcarrière
Afgelopen zomer behaalde ze met 't Amerikaanse nationale vrouwenvoetbalteam nog goud op het Wereldkampioenschap voetbal vrouwen 2015. Maar haar hele voetbalcarrière is er eentje van goud. Wambach debuteerde in 2009 in het nationale vrouwenvoetbalteam en speelde sindsdien 255 wedstrijden voor het nationale elftal en scoorde 184 keer. In juni 2013 werd ze bekroond tot topscorer aller tijden van het Amerikaanse vrouwenelftal. Wambach heeft met deze 184 doelpunten ook het wereldrecord van de meeste doelpunten voor een nationaal voetbalteam, zowel bij de mannen als vrouwen. In 2012 werd Wambach ook de eerste Amerikaanse vrouw in tien jaar tijd die bekroond werd als "FIFA Wereld Speler van 2012". In mei 2015 stond zij ook in de top 100 van de meest invloedrijke mensen genoteerd van Time Magazine.

Einde van een tijdperk
Na de wedstrijd tegen China afgelopen woensdag, waar de Verenigde Staten trouwens verloren met 1-0, zei Wambach tegen de pers: "Het is tijd om te gaan. Ik denk dat het ook een beetje gepast is dat dit het resultaat is. Ik denk dat het ook wel juist is dat ik deze laatste wedstrijd verloor. Vandaag ging niet over winnen. Vandaag stond in het teken van een lange carrière en het einde van een tijdperk".

Wambach neemt afscheid met een filmpje dat ze opnam voor Gatorade. "Vergeet mij. Vergeet mijn nummer. Vergeet mijn naam. Vergeet dat ik ooit bestond", zegt ze.

"Vergeet de medailles die ik won ... de records die ik brak. En de opofferingen die ik maakte. Ik wil een nalatenschap achterlaten waar de bal steeds vooruit blijft rollen, zodat de volgende generatie iets heel groots kan voortbrengen en ik niet meer herinnerd hoeft te worden".

"Dus vergeet mij. Omdat de dag dat ik vergeten ben … de dag is dat we zullen slagen".

bronnen: ZiZo-Magazine.be / YouTube.com