maandag 13 april 2015

Interview | "Dolly Bellefleur over het Songfestival, Trijntje en Conchita Wurst"

Voor het tweede jaar op rij hertaalde 'Ruud Douma' de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival. Hij vroeg zijn alter ego 'Dolly Bellefleur' om Loop naar de maan te vertolken. Wij spraken Dolly over Trijntje, haar lied en het Songfestival.

Wat denk je, maakt Trijntje kans op net zo'n succes als Ilse en Waylon vorig jaar ?!
"Ik twijfel of Walk Along Ding-A-Dong the winning song is waarop we al zo lang zitten te wachten. Ik heb eerlijk gezegd nog niet goed geluisterd naar alle inzendingen van Trijntjes concurrenten. Walk Along spreekt mij persoonlijk wel minder aan dan Calm After The Storm waarvan ik vorig jaar ook een hertaling in het Nederlands heb gemaakt.

"Het liedje waarmee Trijntje hoge ogen hoopt te gooien in Wenen is duidelijk meer mainstream dan het nummer van The Common Linnets of Birds van Anouk. Het springt er niet echt uit. In Walk Along vliegen de why-aai-aai-aai's je om de oren. Met name dat refreintje kan mij niet echt bekoren. Al associërend kwam ik in mijn Nederlandstalige versie al snel terecht op Hawaii-waai-waai".

"Volgens de bookmakers zal Trijntje met, of zonder hakken zoals ze zelf heeft aangekondigd, over de sloot de finale halen. Maar het kan verkeren. Ook The Common Linnets werd enkele weken voor het Songfestival slechts een twintigste plek voorspeld. Ik ben heel benieuwd hoe Walk Along in beeld zal worden gebracht. Ik hoop in ieder geval dat mijn vaste couturier Tycho Boeker (Prince Charming) de Songfestivaljurk zal ontwerpen. Hij heeft al eerder succesvol met Trijntje samengewerkt. In 2006 maakte hij de Songfestivalcreatie voor Edsilia Rombley".

Vorig jaar won Conchita Wurst, die zichzelf de vrouw met de baard noemt. Terechte winnaar ?!
"Ze had die avond in ieder geval niet de baard in de keel. Ze zong de sterren van de hemel en was die avond ook één van mijn favorieten".

En denk je dat dit iets heeft gedaan in Europa voor drags / transgenders, enzovoort ?!
"Ze heeft zeker een statement gemaakt en LHBT's in bijvoorbeeld vele Oostbloklanden door haar optreden een hart onder de riem gestoken. Of je nu homo, hetero, lesbisch, transgender bent of bi ?! Europa leek even one big family" ‼

Wordt het niet eens tijd dat je zelf gaat meedoen aan het Songfestival ?!
"Ik vrees dat ik dat als 'Spice Granny' niet meer zal meemaken, hahaha. Maar mocht ik nu, of wie weet in een ander leven, worden gevraagd dan zeg ik geen neen. Ik heb trouwens al jaren een killersong op de plank liggen: Hey let's be gay from Barcelona to Bombay".

Dit jaar krijgt Trijntje veel kritiek op haar uiterlijk te verduren. Vooral haar kont moet het ontgelden. De Telegraaf vraagt haar op de man af of ze nog wat kilootjes gaat afvallen. Wat vind je daarvan ?!
"Een journalist die zo'n vraag stelt kun je niet bepaald een zwaargewicht noemen. Blijkbaar is het Anno Dolly 2015 nog steeds a man's world".

"Een mannelijke artiest zou een dergelijke vraag nooit hoeven te beantwoorden. Terecht dat Trijntje deze brutale vlegel op zijn nummer zette. Mocht het nog een keer gebeuren dan zou ik, als ik Trijntje was, mijn gram halen door te antwoorden: "Douze kilos". Ik wens haar alle geluk van de wereld in Wenen. Les Pays-Bas douze points" ‼

bronnen: Winq.nl / DollyBellefleur.nl / YouTube.com