zondag 23 december 2012

Verbod Homo-therapieën opgeschort


Een rechtbank in Californië heeft bepaald dat het verbod om omvormingstherapieën voor jonge HoLeBi's moet worden opgeschort.

Het parlement van de staat had voorstellen aangenomen waarbij het religieuze fanatici verboden wordt jonge gays om te vormen tot hetero's. Een zeer omstreden therapie. Op 1 januari a.s zou de maatregel ingaan.

De rechtbank oordeelde echter dat de tegenargumenten 'schending van vrijheid van godsdienst' dermate zwaar wegen, dat er eerst een hoor- zitting moet worden gehouden.

bron: GayKrant.nl


Californië verbiedt HoLeBi-therapie

Gouverneur Jerry Brown van de Amerikaanse staat California heeft een wet ondertekend waardoor het verboden wordt om holebi-jongeren een zogenaamde therapie te laten volgen die hen zou moeten genezen van hun homoseksuele gevoelens en/of trans- gender-neigingen. Hiermee wordt California de eerste staat in de Verenigde Staten van Amerika die zulke praktijken verbiedt.

De wet gaat van kracht vanaf 1 januari 2013 en verbiedt therapeuten met een licentie om 'herstellende therapie' te geven aan minderjarigen. Voorstanders van de wet zeggen dat deze therapie gevaarlijke tactieken gebruikt waardoor jongeren een groot risico vormen voor een depressie en zelfs zelfmoord.

"Gouverneur Brown heeft vandaag opnieuw bevestigd wat medische en mentale gezondheidsorganisatie al langer duidelijk hebben gemaakt: pogingen om de seksuele geaardheid van minderjarigen te veranderen zijn geen therapie. Het zijn overblijfselen van vooroordelen en een vorm van geweld dat jonge lesbische, homoseksuele en biseksuele jongeren en transgenders in California kan schaden," zegt Clarisa Filgioun, voor- zitster van de Californische Raad voor Gelijke Rechten.

Twee mannen die deze therapie hadden gevolgd, Ryan Kendall en Peter Drake, vertelden aan de Californische Commissie voor Zaken, Beroepen en Consumentenbescherming over hun ervaringen: "Als jonge tiener verwoest deze anti-homo praktijk mijn leven en werd ons gezin uit elkaar getrokken," zegt Kendall. "Om te ontsnappen aan deze therapie die mijn ouders het verkeerde idee gaf dat ik kon veranderen in een hetero, moest ik weglopen van huis en mij laten ontvoogden. Op mijn 16de was ik alles kwijt. Ik werd verworpen door mijn familie en mijn geloof en de schadelijke boodschappen die gebruikt worden tijdens de therapie, bracht mij op de rand van zelfmoord".

bron: GayWorld.be