vrijdag 29 januari 2016

Jelle Kleinhesselink | Jongen uit Ruurlo gaat de boer op met Homoseksualiteit

18-jarige Jelle Kleinhesselink uit Ruurlo kreeg positieve reacties toen hij aan zijn ouders vertelde dat hij biseksueel was ... maar dit is niet voor iedereen het geval. De jonge filmmaker kwam via internet in contact met veel jongens en meisjes die niet zo warm werden ontvangen toen ze uit de kast kwamen. Door een film te maken en daarmee langs scholen te gaan, hoopt Jelle het onderwerp onder jongeren bespreekbaar te maken.

Natuurlijk herinnert hij zich 'het moment' nog goed. Het was vlak na de jaarwisseling, op een zondag avond. Jelle Kleinhesselink dook zijn bed in na 'n lang chatgesprek op internet. Dat gesprek ging over homoseksualiteit. Jelle Kleinhesselink wist van zichzelf al dat hij behalve meiden ook jongens leuk vond. Maar dat met anderen delen ?! Nee, dat nog niet ‼

Coming-out
Het chatgesprek dat hij voerde met een lotgenoot deed hem beseffen dat hij zijn gevoelens niet langer voor zich wilde houden. "Ik kon niet sla- pen, ik wilde het vertellen. Dus ik ben uit bed gegaan, naar de kamer van mijn ouders gelopen en heb daar verteld dat ik biseksueel ben. Of ze het op dat moment helemaal meekregen, weet ik niet, haha. Ondanks dat ik normaal een enorme flapuit ben, was het toch heel spannend. Maar het gaf mij ook een enorme adrenalinekick. Ik heb het meteen die nacht op Facebook gezet en dat maakte het voor mij toch officieel".

Positieve reactie
Jelles ouders begrepen het meteen. De 18-jarige vertelt erbij: "Een paar maanden eerder kwam mijn zus 'uit de kast'. Daar heb ik ook wel op gewacht, om te zien hoe de reacties daarop waren".

Onbegrip
Die waren in zijn geval positief, geeft Jelle Kleinhesselink aan. Maar hij heeft gemerkt dat dit niet voor iedereen geldt. Via internet kwam hij in contact met veel jongens en meiden van zijn leeftijd. Uit de gesprekken maakte hij op dat homoseksualiteit niet overal zo gemakkelijk geac- cepteerd wordt. Allerlei narigheid kwam voorbij: van scheldpartijen tot mensen die zelfmoordneigingen hebben. "Nederland wordt gezien als een land dat homo's accepteert. Maar als je naar de kern kijkt, denk ik dat er bij veel mensen nog een hoop onbegrip zit", aldus Kleinhesselink.

'Vieze Homo'
Maar ook hij heeft wel eens een vervelende situatie meegemaakt. "Liep ik hier in Ruurlo door de Dorpsstraat, werd ik door jongens vanuit een auto uitgescholden voor 'vieze homo'. Wie het waren, weet ik niet. Ik begon eerst heel hard te lachen, omdat ik niet precies wist hoe ik erop moest reageren. Maar om eerlijk te zijn voelde het wel heel kloten".
                       
        
                   
De Film
Op zijn eigen manier wil Jelle wat aan het onbegrip rondom homoseksualiteit doen. Door een film te maken en daarmee langs scholen te gaan, hoopt hij het onderwerp onder jongeren bespreekbaar te maken. "Het wordt een educatieve speelfilm over de coming-out en wat daarbij komt kijken. Hoe ga ik het vertellen ?!  Hoe ga je ermee om ?!  Ook wordt getoond hoe de omgeving kan reageren" ‼  Met de nadruk op het woord 'kan', want elke coming-out is anders. "Wat ik mee wil geven aan mensen die ermee zitten ?!  Dat jezelf niet hoeven inhouden een ontzettend fijn gevoel is" ‼

Script klaar, geld voor elkaar: "Actie" ‼
Het benodigde geld heeft Jelle Kleinhesselink (18) inmiddels bij elkaar. Na een crowdfunding heeft de jongen uit Ruurlo nu ruim 3.000 euro om zijn 45 minuten durende film te maken. Mede dankzij enkele prominenten zoals burgemeester Joost van Oostrum en zangeres Marieke Dolle- kamp, die middels filmpjes het belang van de film Homo ?!  Boeit geen flikker ‼ aanstipten.

De cast en crew zijn geregeld, het draaiboek is in elkaar gezet en zelfs aan bedrijfshulpverleners voor op de set is gedacht. De komende week gaat Kleinhesselink praten over vergunningen voor de filmlocaties. Hij wil in Neede, Geesteren, Borculo en Ruurlo filmen. Dat wil hij doen op: 12, 13 en 19 maart. "Vanaf volgend schooljaar moet ie op scholen te zien zijn", zegt Jelle Kleinhesselink.

De film gaat over Mees (16), die erachter is gekomen dat hij op jongens valt. Een jaar later weet hij dat te accepteren, alleen moet hij het nog vertellen aan zijn ouders. En erger nog: aan zijn vriendin Sandra (15). Zij is sinds groep 2 bevriend met Mees en sinds een jaar hebben ze dikke verkering. Ze weten alles van elkaar, tenminste bijna alles. Niet iedereen op school weet dat ze verkering hebben en dat wil Mees ook graag zo houden. Maar dat boeit Sandra niks. Ze is zo gelukkig met Mees, iedereen mag dat weten. Mees staat voor een dilemma. Hij staat op het punt om het aan zijn ouders te vertellen. Maar iets houdt hem tegen. Op een avond besluit hij het tijdens het avondeten toch te vertellen. Stap een is gezet, nu hoeft hij het alleen nog maar aan Sandra te vertellen. Alleen was dat nou wel zo verstandig ?!
                        

                                          
Zie ook:  Homo ?!  Boeit geen flikker ‼  /  Jelle Kleinhesselink – "Homo ?! - De Film" → Website ‼  /  "Homo ?! - De Film" → Facebook ‼

Update    12 maart 2016:  
Help   Ik moet mijn vriendinnetje vertellen dat ik Homo ben   /  Jelle Kleinhesselink → Twitter ‼  /  Jelle Kleinhesselink → YouTube ‼ 

bronnen: Tubantia.nl / Facebook.com / YouTube.com
                           

Vandaag staat de regisseur Jelle maarliefs 2x in de krant!
Geplaatst door Homo? De film. op vrijdag 29 januari 2016