donderdag 19 juni 2014

Amerika | Zanger Ricky Martin verwacht meer Homoseksualiteit in het voetbal

Volgens de Zuid-Amerikaanse zanger Ricky Martin kan het niet lang meer duren voor veel meer professionele voetballers uit de kast komen, vertelt hij aan NU.nl.
"Het is natuurlijk jammer dat het zo lang een taboe is geweest, maar we bevinden ons op een kantelpunt".
"Ik zou daarin graag een voorbeeldrol spelen", aldus de zanger, die zelf in 2010 naar buiten bracht dat hij homoseksueel is. "Zelf heb ik destijds verrassend veel steun gekregen vanuit familie, pers en ga zo maar door. Al hoort dat eigenlijk niet nodig te zijn natuurlijk".

Voor het WK dat vorige week begonnen is in Brazilië, heeft Martin het nummer 'Vida' ingezongen. Via een wereldwijde prijsvraag kregen fans de kans om de tekst voor het liedje te schrijven. Het is niet de eerste keer dat hij zich waagt aan muziek voor het toernooi: in 1998 schreef hij het nummer 'The Cup Of Life'.
Het verbaast de zanger dat uitgerekend in de voetbalwereld nog zo weinig openbare homoseksuelen rondlopen. "Ik denk echt dat het niet lang meer kan duren. Zeker in Amerika zie je nu dat sporters die uit de kast komen een enorm positieve impact maken. Juist in voetbal kunnen spelers die er nu voor kiezen een voorbeeld worden voor jonge jongens".
Brazilië
Zelf volgt Martin het WK de komende maand met een bovengemiddelde interesse, al heeft hij niet perse een voorkeur qua land. "Ik neig misschien nog wel het meeste naar Brazilië. Het zou fantastisch zijn voor dat land, waar voetbal ontzettend leeft, om de beker weer eens te pakken. Ik gun het ze van harte".
"Maar mijn kinderen hebben bijvoorbeeld Nederlands bloed, dus daar gaat ook sympathie naar uit. En dan zijn er nog landen als Argentinië, Spanje en Mexico waar ik lang gewoond heb. Eigenlijk kan het voor mij niet misgaan", aldus Martin, die oorspronkelijk uit Puerto Rico komt. Dat land plaatste zich niet.
Chinees
Ondertussen werkt de zanger, die in Nederland hits scoorde met nummers als 'Livin' La Vida Loca' en 'Nobody Wants to be Lonely' (met Christina Aguilera), over de hele wereld aan een nieuw album. Zo is hij van plan om onder meer naar Afrika te trekken om daar natuurgeluiden op te nemen. "Ik weet nog niet precies wat ik wil doen, maar het is sowieso tijd om uit mijn comfortzone te stappen".
"Als het moet ga ik gewoon in het Chinees zingen", lacht hij. "Hier en daar wordt geschreven dat ik zowel een Spaans- als Engelstalig album ga uit- brengen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het zou zomaar kunnen dat ik twee talen door elkaar zing op dezelfde cd. Hij moet in ieder geval dit najaar uitkomen".

Zie ook:  Ricky Martin verwacht dat profvoetballers eerdaags Uit de Kast komen

bronnen: NU.nl / YouTube.com