zondag 11 mei 2014

ExpresZo.nl → Roel → Songfestival → Column ‼ | Roel: "Songfestival-koorts" ‼

Roel is geobsedeerd door schoenen en vrolijke popmuziek. Hij is uit een heel klein dorpje naar de stad getrokken om daar journa- listiek te studeren. Hij is een magneet voor gênante situaties. Dat is niet zo leuk, maar levert wel veel stof op voor zijn column bij ... ExpresZo.nl ‼
Het was spannend, extreem spannend. Toen San Marino door ging en onze rood-wit-blauwe vlag nog steeds niet op het scherm verscheen werd het zo mogelijk nog spannender. Maar jeetje, wat een opluchting toen de verlossende woorden kwamen: The Netherlands.
Ik zal nooit toegeven dat ik even een zacht gilletje liet horen maar wat was ik blij. Ik ben altijd blij als het om het Songfestival gaat, geen idee hoe het komt. Vroeger keek ik het al altijd thuis, of ja, ik wilde het 'no matter what' zien. Al het andere moest er af voor mijn TV-hoogtepuntje van het jaar. Het Songfestival heeft gewoon iets magisch. Dan zat ik al helemaal te voorspellen wie er wel of niet in de finale moest komen, en werd ik elke keer weer verdrietig als Nederland het niet was (zelfs met onze Sieneke).
Inmiddels is die Songfestival-koorts zo hoog opgelopen dat ik rond oktober al blogs aan het bekijken over wie er door welke landen gestuurd wor- den. En ik volg zelfs de Zweedse en Duitse voorrondes. 'I know', dat is best erg ‼ Ik ben gewoon te nieuwsgierig en vind het stiekem ook veel te leuk.
Wat wel echt tof is, is dat de stemming in Nederland zo is omgedraaid. Ik bedoel, eerst werd ons nummer echt afgekraakt van alle kanten en op- eens whoooop, we gaan winnen. Dat is natuurlijk wel iets typisch Nederlands. Om maar een voorbeeld te geven: het WK voetbal komt eraan en ook al weet ik er geen snars van: dat we niet gaan winnen denk ik dan weer wel te weten. Toch vind ik dat we wat meer achter ons landje zouden moeten staan. Niet vanaf het begin zeggen: "dit gaat niet werken, dit is niet songfestival genoeg". We moeten het gewoon eens wat meer af- wachten. Dan doe ik dat ook met het WK voetbal, want wie weet doen we het nog best wel goed ook.
Maar ach, wat maakt het ook allemaal uit ?! We staan vanavond gewoon met z'n allen in de finale van het Eurovisie Songfestival 2014 met de ge- weldige Ilse en Waylon als de Common Linnets. Ik zeg: "Niet meer zeiken, genieten" ‼
bronnen: ExpresZo.nl / YouTube.com