woensdag 5 maart 2014

Buurt maakte jacht op Amersfoortse Homo: "Ik moest kruipend naar m'n flat"

Doodsbedreigingen, vernielingen en geweld. De 27-jarige homoseksueel Henk uit Amersfoort is het leven zo zuur gemaakt dat hij nog maar een uitweg zag: vluchten. "Ik ging kruipend over de galerij van mijn flat om te voorkomen dat mensen zagen waar ik woonde".

Vijf jaar geleden kocht Henk een flat in de Amersfoortse wijk Liendert  Al vrij snel kreeg hij te maken met groepen die het op hem hadden ge- munt. Het ging in totaal om veertig allochtonen, jong en oud.

"Mijn geaardheid was voor hen niet acceptabel", vertelt Henk aan RTV Utrecht. Als homoseksueel heb je volgens hen geen recht op een leven en moet je dood. Dit heeft als gevolg dat ik in Liendert niet normaal over straat kon. Er gebeurde altijd wat".

Wegrennen
Henk kon de hond niet uitlaten of boodschappen doen in de supermarkt zonder uitgescholden of bedreigd te worden. Als hij in 't park liep, moest hij naar huis rennen voor mensen die hem iets aan wilden doen. "Als ik met een tas boodschappen door de wijk liep, trapte ze die op straat".

Steeds slechter
Eind 2012 verslechterde de situatie  De groep werd groter en het geweld werd erger. "Ik heb vanaf toen meerdere keren de politie gebeld en contact opgenomen met de gemeente  Ook mijn hond werd met stenen bekogeld, de banden van mijn auto werden lek gestoken en de ruiten werden ingegooid".

Schrijnend
De gemeente gaf in eerste instantie geen reactie, zegt Henk. "Na diverse e-mails, telefoontjes en aangiftes ben ik toch bij de gemeente terecht- gekomen. Zij vonden de situatie schrijnend en hebben mij een vervangende woning aangeboden. Hier woon ik sinds augustus 2013".

Henk mag tot april in zijn tijdelijke huis verblijven, maar vreest de toekomst. "Ik ben bang voor wat er komen gaat als ik terugga. Mijn huis ver- kopen ?! Dat gaat niet zo makkelijk. Ik word dan nogmaals 'gestraft' voor mijn geaardheid. Ik moet mijn huis verkopen om mijn leven veilig te stellen en daarna ook nog eens de schuldsanering in. Dat is toch bizar ?!"

Gesprek
Henk heeft dinsdagavond een gesprek met de gemeente gehad. Over drie weken volgt nog een overleg. Henk is er echter niet gerust op dat er een oplossing komt. De gemeente laat in een reactie weten intensief contact te hebben met de politie en de zaak serieus op te pakken.

Wethouder
Wethouder Cees van Eijk reageerde dinsdag in een openbare brief aan de gemeenteraad. "Het verhaal is schokkend en we kunnen ons hier niet bij neerleggen. We werken samen met het slachtoffer aan een oplossing voor zijn situatie", schrijft hij.

In de brief spreekt hij zijn 'afschuw' uit over de situatie en geeft hij aan te strijden tegen het 'verwerpelijk gedrag' van de aanvallers.

Lees hier de brief aan de Gemeenteraad van Amersfoort:  Brief aan de Raad   ←  PDF-bestand ‼

Zie ook: 
Weggepeste Homo van 27 jaar slaakt noodkreet op Facebook ‼  Amersfoort zoekt woning voor weggepeste Homo     
Amersfoort komt in actie: Gepeste Homo hoeft niet terug naar huis  /  Weggepeste Homo bang voor eigen veiligheid
Weggepeste Amersfoortse Homo moet schuiladres verlaten  /  Pesters van gevluchte Homo Amersfoort niet in beeld
                   
bronnen: RTV·Utrecht.nl / YouTube.com - PowNed.tv